Ståle Lindblad er uenig i kritikken av podkasten fra Oslo kommune.

MENINGER:

Lag mer Fornebubanen-podcast

«Ole Christian Apeland bommer grovt når han kritiserer Fornebubanen for å lage en smal podcast om prosjektet. Tvert imot, dette bør de gjøre mer av. Podcast er et perfekt medium for å formidle kunnskap til smale målgrupper», skriver Ståle Lindblad.

Publisert Sist oppdatert

Det er ganske komisk at en fra PR-bransjen kritiserer offentlige myndigheter for å gi for mye informasjon til befolkningen, men det er altså det Apeland gjør i praksis. En podcast som graver dypt i temaer knyttet til utbyggingen kan være interessant, både for de som berøres av utbyggingen og for andre.

Som selverklært nerd og kunnskapsjunkie, kjenner jeg at det kiler litt i magen av episoder med titler som «Hvordan planlegges jernbaneteknikken?», «Hvorfor har vi injeksjon av berg?» og «Hva er en sekantpelevegg?».

Fornebubanen sier at de har investert 20 000 kroner og noen interne timer i prosjektet. Disse pengene mener Apeland kunne ha vært brukt mer effektivt. Jeg tipper at 20 000 sannsynligvis ikke så så langt unna det Apeland og hans firma fakturerer for et innledende møte med sine PR-kunder. Er det mer effektiv bruk av offentlige penger?

I stedet for surmaget kritikk, bør vi hylle Fornebubanen og andre som tar seg tid til å informere og dele kunnskap med andre. Podcast er et perfekt medium for den type kunnskapsdeling. Podcast er enkelt og billig å lage, og enkelt å konsumere.

Selv hører jeg på podcast og lydbok hele tiden. Når jeg sitter på T-banen, når jeg rydder kjøkkenet, når jeg løper og når jeg ikke får sove på varme sommerkvelder. Jeg lærer, og jeg blir underholdt.

Man kan unders om Apeland har det samme forholdet til bøker, som til podcast. Hvor mange av bøkene på Deichman mener Apeland det var bortkastet å skrive, fordi de ikke er lest av mange nok? Bør forfattere la være å skrive bøker som retter seg mot et smalt publikum? Bør de heller bruke ressursene på å leie inn et PR-byrå?

Er det bare meg som mistenker at PR-mannen Apeland gråter for sin syke mor her?

Jeg håper Fornebubanen fortsetter å lage podcast om prosjektet sitt, uansett om episodene blir hørt av 30, 300 eller 300 000 mennesker. Å bruke så lite penger og så få ressurser på et informasjonstiltak er forbilledlig. Fornebubanen, Bymiljøetaten, som lager glimrende TikTok-videoer, og andre som går nye veier for å informere bør hylles, ikke kritiseres.

Det er strålende at offentlige virksomheter, som forvalter skattepengene våre, bruker dem på konkrete kommunikasjonstiltak, i stedet for dyre planleggingsmøter med PR-rådgivere.

Til de offentlige og private virksomhetene som lurer på om de skal lage podcast, video og liknende: Ikke bry dere om han PR-fyren som jobber for store kjeder og konserner. Bry dere om folk som er interessert i det dere driver med. Uansett hvor mange eller få de er. Hvis noen i målgruppen din synes det er interessant, er det verd å gjøre.

———————————————-

Dette er et meningsinnlegg, og gir uttrykk for skribentens mening. Har du lyst til å skrive i KOM24? Send ditt innlegg til meninger@kom24.no.

Powered by Labrador CMS