Det var lite å si på stemningen da Trond Albert Skjelbred, Vibeke Johannesen og Fredrik Hannestad var samlet i solskinnet i Bergen for å snakke om byråets jubileum.

Apriil PR 25 år: 

Apriil PR fyller 25 år – fikk klage på at de feiret for kjedelig

Da Apriil PR feiret 25-årsdagen sin nylig, fikk de kjeft for å være for måteholdne. – Husk at PR står for På Restaurant!

Publisert Sist oppdatert

(Bergen:) – Det har hatt en vill kostnad, både menneskelig og økonomisk. Men på lang sikt ser vi at Oslo er mye større enn Bergen.

Det sier Trond Albert Skjelbred om Apriil PR sin gjenreisning som et PR-byrå med tilstedeværelse i Oslo.

For bare noen år siden var byrået i praksis ikke-eksisterende i hovedstaden, etter flere tøffe år. Byrået fikk først plass etter at Ove Grønnevik og Media Bergen kjøpte opp Navigator i 2017.

I 2022 var kontoret i Oslo nærmest tomt etter at mange hadde sluttet. Det hadde og vært tøft i årene før og på de fem årene fra 2018 til 2022 gikk byrået med et samlet overskudd på bare 192 000 kroner i Oslo, og de 3,8 millioner kroner i inntekter de hadde i 2022 var det høyeste tallet i hele den perioden.

– Det var tungt

Men så skjedde det noe. 

Inn fra sidelinjen kom Vibeke Johannesen. For mange i Bergen kjent som en til tider ganske omstridt daglig leder i Brann, som måtte gå fra stillingen sin etter at Brann rykket ned etter skandalesesongen 2021. 

Nå skulle hun redde Oslo-kontoret.

Trond Albert Skjelbred. Vibeke Johannesen. Fredrik Hannestad.

– Hva var det som møtte deg da du kom til Oslo?

– For PR-gjengen var det litt tungt, for vi mistet kunder, sier hun forsiktig.

– De som var der sier de fikk mye kjærlighet, det er viktig at noen er der og bryr seg, sier Skjelbred. 

Johannesen, som egentlig har base i Bergen, brukte svært mye tid i hovedstaden de neste årene og måtte skaffe seg en leilighet. Hun sier at mye av jobben handlet om å finne de folkene som ville noe.

– Jeg brukte lang tid på rekrutteringsprosesser, det var viktig at de visste hva de kom til, at det ikke lå noen kundeportefølje her, men at her må det jobbes knallhardt og at vi måtte spille på tryggheten på seniorlaget i Bergen, sier hun.

Men byggingen begynte fort og på kort tid var de åtte rådgivere på kontoret i Oslo og omsetningen økte med 145 prosent på ett år. 

Nå er Oslo og Bergen slått sammen til ett byrå og i 2024 hadde de en byråinntekt på omtrent 20 millioner kroner, en vekst på litt over en million kroner på ett år.

– Ingen er bedre på tech

I 2023 gikk Bergens-kontoret med et underskudd på driften på over 600 000 kroner, dermed ble man reddet av Oslo-kontoret, da man endte med et plussresultat på vel 200 000 kroner. I 2024 fortsatte veksten og resultatet nærmer seg millionen, med 909 000 i overskudd.

Og det er Oslo som blir viktigst for byrået i årene framover.

– Det er et klart størst marked i Oslo. Vi har hatt en gjennomgang og vet hvem konkurrenten våre er, så vi vet hva slags potensial som ligger der. Men det betyr ikke at det ikke er muligheter her i Bergen og eller Stavanger, men kaken er der borte, sier Skjelbred.

Tech er et område som blir svært viktig for dem i årene framover. 

– Vi er sterke på tech, der har vi ikke funnet noen som er bedre enn oss på, sier Johannesen.

De har identifisert hvem som er konkurrentene sine og sikter høyt. Byrå som Corporate Communications, TRY Råd og Storm blir trukket fram. I Bergen ser de på First House som en konkurrent.

– De har vært i markedet lenge og er betydelig større, så kan det og være noen mindre selskaper. Vi er sterke på politikk i Bergen, skal vi bli det i Oslo og? Eller koster det for mye å gå inn der?, lurer de på. 

Men de innser at det er mange forskjellige utfordringer fra marked til marked. 

– I Oslo må du kaste ut en konkurrent for å få jobbe, i Bergen må du misjonere. Klarer du å selge noe som helst i Bergen, klarer du å selge overalt i verden, sier Skjelbred. 

Byrået har akkurat fylt 25 år og feiret med å invitere alle de 99 tidligere og nåværende ansatte til en rolig feiring i byråets lokaler i Bergen. Men ikke alle tok turen.

– Vi fikk beskjed av en at det var for nøkternt, sier Trond Albert Skjelbred, som har vært med i nesten alle årene.

– Husk at PR betyr På Restaurant, sier han og ler.

Byrået ble startet opp av Hans Wilhelm Gullestad og Harald Queseth i april 2000, som begge hadde felles bakgrunn, først fra pressen og så som informasjonssjefer i forsikringsbransjen.

Snek seg med på jobbintervju

Da var ambisjonene å være et såkalt Norge Rundt-byrå med kontorer over alt. De etablerte seg i Bergen, Oslo, Tønsberg, Kristiansand og Stavanger. 

– Markedet var ikke storartet, men vi mente at i Norges nest største by burde det være grunnlag for et PR-byrå av en viss størrelse. Uten at vi hadde gjort så mange analyser ut av det, sier Gullestad.

En av dem som kom svært tidlig inn i Argument var Fredrik Hannestad.

– Det var en enorm overgang å gå fra å bruke opp en milliard kroner i året til å plutselig skulle tjene penger på egen arbeidsinnsats, sier han.

Hannestad kom inn i PR-bransjen fra en stilling som befal i Kyst artilleriet. 

Han hadde egentlig troen på en militær karriere, men da Forsvaret begynte å legge ned de stasjonære fortene, innså at han var på helt feil hylle i Forsvaret.

Mot slutten av tiden i Forsvaret endte han som saksbehandler på Sjøforsvarets Forsyningskommando og hjalp til med å skrive taler for admiralen på Haakonsvern og etter hvert ble han rekruttert til Geelmuyden Kieses kontor i Bergen.

– Hva var det som lokket deg til PR-bransjen?

– Det er jo en krig det og, det er bare litt andre våpen og arenaer. Det er jo mye taktikk og det er ofte to motparter i PR-bransjen, sier han og mener at han har fått brukt mye av det han lærte på Sjøkrigsskolen i jobben sin som PR-rådgiver.

– Det er utrolig hvor relevant utdanningen fra Sjøkrigsskolen har vært i PR-faget, altså, sier han og peker på at han i jobben må bruke fag som norsk, pedagogikk, psykologi og organisasjonsteori.

Men at Hannestad fortsatt er i PR-bransjen er egentlig bare tilfeldig og skyldes både tilfeldigheter og litt frekkhet.

For kort tid etter at han meldte overgang fra Forsvarets uniform til PR-bransjens, la GK ned kontoret sitt i Bergen og Hannestad var arbeidsledig.

Egentlig hadde han bestemt seg for å kutte ut en karriere i PR-bransjen.

Men så fant han ut at hans tidligere kollega, Hanne Alver Krum, skulle på jobbintervju i Argument.

– Da spurte jeg pent om jeg kunne få være med, så fikk jeg det, sier han til stor latter fra sine kollegaer Trond Albert Skjelbred og Vibeke Johannesen, før han fortsetter:

Trond Albert Skjelbred. Vibeke Johannesen. Fredrik Hannestad.

– Men det var Hanne som fikk tilbud om jobb, men så sa hun nei og det åpnet seg en mulighet for meg, forteller han.

– Du var ganske frekk da, det er ikke vanlig å gå to stykker på et jobbintervju?

– Freidig. Framoverlent, spinner Hannestad og hans PR-kollegaer, fortsatt til stor latter. 

Det som da het Argument klarte aldri å etablere seg i Trondheim eller Tromsø og etter en liten krangel om kunder på Østlandet, ble det slutt på det prosjektet. Ut av det oppsto NOR PR, som hadde mye av den samme tankegangen. På toppen av sin suksess var de 22 ansatte og det største PR-byrået utenfor Bergen.

Både Skjelbred og Hannestad har på mange måter vokst opp i PR-bransjen, mens sjefen deres kom inn fra idrettens verden.

– Mange konkurrenter har prøvd seg

– Overgangen fra jobben i Brann ville vært stor uansett, men det jeg liker i forhold til faget kommunikasjon, er hvor sterkt jeg har merket at du måler gode og dårlige effekter, ferskvaren i det. Det er levende og fra dag til dag, man må være skjerpet og på og man kan ikke styre reaksjonene, det er interessant. Det er mye puls i dette gamet og, som i toppidretten, så må man hele tiden bevise at man er den beste, sier hun.

Med sterk tilstedeværelse i Oslo og Bergen, prøver de seg med en satsing i Stavanger også, og er nå to rådgivere der.

– Det er mange kunder og prosjekter det jobbes på nå, på tvers av byene. Vi er ikke så opptatt av lokasjon, men hvem som kan hva og hvem som har kapasitet, sier hun.

Da KOM24 møtte Apriil-gjengen var de 16 ansatte i byrået. 9 i Oslo, 5 i Bergen og 2 i Stavanger, noen uker seinere er dette endret til seks i Bergen og sju i Oslo, uten trainee.

Og selv om hovedkontoret i Bergen ikke lenger er størst, har de fortsatt stor tro på Bergen. 

– I Bergen har vi omtrent 150 kunder i året. Mange konkurrenter har prøvd seg og ikke klart seg, vi er her, sier Skjelbred. 

Etter mange år i bransjen er det en ting veteranene undrer seg over, og det er pressens skepsis til PR-bransjen.

Kommer til pressen med sølvfat

– Vi har opplevd at deler av journalistbransjen ikke har vært så begeistret for PR-bransjen. Noen opplever at vi siler info eller gjøre ting lekrere enn det er, sier Hannestad.

Han mener det som er underkommunisert er alle de mulighetene PR-byråene gir journalister og hvor mye lettere de bidrar til at de får gode saker.

– Hvordan? 

– Vi serverer gode saker på et sølvfat hele tiden. 

– Saker de aldri ville funnet ut av uten at dere kommer med sølvfatet?

– Ja, mange av dem. 

– Men er ikke det problemet i det hele? Her kommer dere med sølvfatet deres, da spør journalisten seg, hva mangler her? 

– Men det skjer til og med når vi har tatt høyde for alle behovene journalisten har, og gir full åpenhet og tilgang til ellers vanskelige kilder, sier han.

– Opplever dere kritikken som urettferdig?

– Ikke nå lenger, nå har vi et avklart forhold til bransjen. Men det har skjedd mye siden begynnelsen av 2000-tallet. Da var det mer anstrengt, innrømmer han.

Rundt 2010 ble det og kjent at Hannestad, Skjelbred og de andre PR-rådgiverne fikk ekstra betalt om de klarte å få saker på trykk i pressen. Det er en praksis de sier nå ikke er der lenger. 

– Skjønner dere skepsisen til journalistene når du kommer med sølvfatet, og man da visste at dere får ekstra betalt?

– Ja, jeg forstår det veldig godt, sier han

Johannesen sier at kundene deres har mye å fortelle.

– Vi vil bare det skal være interessant for deg. Vi lager ikke saker, sier hun.

Alle tre er enige om at både journalist og PR-yrket har modnet veldig.

– Men vi opplever at terskelen er høyere når vi ringer. Då får vi kunden til å ringe i stedet. 

P.S: Om du lurer på hvem som blir ansatt nummer 100 i Apriil PR? Det blir Merete Mikkelsen, som i høst melder overgang fra Vest-Norges Brusselkontor.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS