Fredrik Hannestad i Apriil lar seg stadig vekk forundre over den avtroppende amerikanske president, Donald Trumps evne til å formidle absurde budskap.

JULEPRATEN

Fredrik orker ikke regnfulle Bergen i julen – Reiser heller til fjells

– Som tidligere østlending, så sliter jeg med det regnfulle Bergensværet i julen.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

KOM24 har stilt seks spørsmål til en rekke folk i kommunikasjonsbransjen om året som har gått, og hva de gjør denne julen.

Denne gangen er det byråleder PR Fredrik Hannestad i Apriil som svarer i julepraten.

– Hva gjør du i julen?

– Jeg reiser med familien til fjells, slik vi har gjort de siste årene. Som tidligere østlending, så sliter jeg med det regnfulle Bergensværet i julen. På Filefjell er det meldt om gode skiforhold.

– Hva vil du anbefale andre å lytte til/smake på/lese/se eller høre denne julen?

– Jeg vil anbefale folk til å snakke med og lytte til hverandre i julen – og ikke forsvinne inn i noe man får servert på en flatskjerm. For mange er hverdagen hektisk, og vi trenger julehøytiden til å roe litt ned og gjenfinne hverandre.

– Hva er det morsomste du har opplevd dette året?

– Det morsomste? Dette året har i større grad vært preget av korona enn morsomme ting. Men det var morsomt å fortelle markedet at vi gjorde en skikkelig satsing på et tidspunkt der de fleste satt musestille og holdt pusten. I mai i år lanserte vi Apriil, og med det så skapte vi et felleskap med 90 dyktige kollegaer i tre byer i Norge. Det gir en god følelse å være en del av et fellesskap som er på offensiven midt under en pandemi.

LES OGSÅ: Fra anarkist til kommunikasjonsrådgiver

– Du får invitere tre bransjekollegaer på middag. Hvem inviterer du og hvorfor?

– Jeg inviterer først og fremst Hans Geelmuyden fordi jeg jobbet med ham på 90-tallet og har stor respekt for ham. Jeg har aldri hatt en mer inspirerende leder enn ham. Dernest inviterer jeg Magnar Øyhovden som er konserndirektør i Apriil. Han har jobbet som sjef i Sbanken i ti år, og valgte å gå inn i vår bransje denne våren. Han klarer derfor å se bransjen fra utsiden og korrigere oss gamlinger som helt sikkert er preget av støvet i gangene. Som tredjemann ville jeg ha invitert Frida Urheim. Hun er bare 24 år og er en kommende stjerne. Som nyutdannet praktikant har hun hatt en bratt læringskurve denne høsten, og starter opp som ansatt i Apriil PR fra januar. Makan til lærevillig, proaktiv og dyktig dame skal du lete lenge etter! Jeg har mye å lære av de som er raskere og flinkere enn meg.

– Hva husker du best fra kommunikasjonsåret 2020?

– Beklager, men her har jeg et kjedelig svar; Donald Trump. Jeg slutter ikke med å la meg overraske over hans evne til å formidle absurde budskap. Fornektelse av fakta og manglende logikk i resonnementene hans har gitt faget vårt en ny dimensjon.

– Hva tror du vil prege kommunikasjonsbransjen i 2021?

– Vi vil fortsette med å se at enkelte byråer vil slite, og at byråer med få og store kunder blir sårbare når oppdragsgiverne skrur igjen kranen. Som alltid, vil de mest fremoverlente og markedstilpassede byråene gjøre det bra. Vi er stolte av at vi har gått med svarte tall siden vi startet opp for 20 år siden.

LES OGSÅ: Hun skal lede Try i Bergen:– Rykket i oppstartsmusklene mine

Powered by Labrador CMS