Sylvi Listhaug, Erna Solberg og Jonas Gahr Støre er toppene i de tre største partiene våre. De legger igjen millioner av kroner hos Mark Zuckerberg og Meta.
Sylvi Listhaug, Erna Solberg og Jonas Gahr Støre er toppene i de tre største partiene våre. De legger igjen millioner av kroner hos Mark Zuckerberg og Meta.

Har brukt over fem millioner på Meta siste ukene

Snart er det valg i Norge. Det blir Mark Zuckerberg rik av. 

Publisert

Pengene sitter løst i innspurten av valgkampen. Nå er det mindre enn to uker igjen til vi får vite om Jonas Gahr Støre fortsetter som statsminister eller om Erna Solberg og Sylvi Listhaug klarer å bli enige om hvem av dem som skal bli statsminister om nordmenn stemmer blått i år. 

For å få akkurat deg til å stemme på seg bruker man en rekke ulike virkemiddel, blant dem er sosiale medier svært viktig.

Det til tross for at Miljøpartiet De Grønne kalte det «betalt hjernevasking» i et intervju med KOM24.

Dem som er klart mest aktive på Meta er Arbeiderpartiet som den siste måneden har brukt 2,2 millioner kroner på Facebook og Instagram.

Det viser en sjekk KOM24 har gjort. Tallene ble sjekket fredag 29. august. 

– Vårt mål er å drive den største og beste kampanjen. Både digitalt og på grasrota. Det innebærer noen prioriteringer i forhold til både det betale løpet og andre deler av synlighetsarbeidet. Vi skal være der folk er, og derfor har vi brukt mye tid og ressurser på ulike sosiale medier i valgkampanjen, skriver kommunikasjonssjef i Ap, Emma Giskaas, i en e-post til KOM24. 

Hun skriver at Facebook og Instagram er viktige kanaler der de når mange av deres velgere, og det er helt naturlig for dem å prioritere både økt synlighet gjennom organisk spredning men også betalt annonsering på disse plattformene. 

– Det er disse plattformene vi har brukt mest tid, ressurser og penger på, skriver hun.

De bruker en god del tid på å lage innhold til andre plattformer som TikTok og Snapchat også. 

– Jeg vil trekke frem at særlig TikTok har gitt oss en ny og spennende måte å kommunisere til og med unge velgere på, peker hun på. 

Pengebruken til Arbeiderpartiet ligger langt forran sine konkurrenter. Det er faktisk langt mer enn hva Høyre og Framskrittspartiet har gjort, til sammen. 

Der har partiene brukt rett i overkant av 900 000 kroner hver, i den 30 dagers perioden KOM24 sjekket. 

Assisterende generalskretær Helge Fossum vil ikke dele for mange detaljer om deres sosiale medier-strategi.

– Vi er tilstede i en rekke kanaler gjennom denne valgkampen. Meta-plattformen er kun noen av disse kanalene. Det er forøvrig ikke naturlig for oss å gå inn på budsjetter eller andre planer mens vi er inne i en kampanjeperiode, skriver han og peker på at de ønsker å kommunisere med velgerne der de er, om det er på stand eller i sosiale medier. 

Totalt har Arbeiderpartiet brukt 8,9 millioner kroner på Meta-annonser på de rett over fire årene fra 30. juni 2021 til 31. august 2025. Frp har brukt 7,8 og Høyre 6,6 millioner kroner i samme periode, med MDG bak med 3,5 millioner kroner og Venstre med 2,4 millioner kroner. 

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS