Norske merkevarer deler seg i Meta-spørsmålet
Nettrafikken stuper, salget faller – men Northern Playground nekter å gi annonsekroner til Mark Zuckerberg. Power holder fast ved Meta, mens Vipps flytter annonsekronene hjem.
Kritikken mot teknologigigantene og deres annonsemodeller har pågått i årevis – fra politisk hold, forskere og forbrukere.
Nå tar også flere norske selskaper tydelig stilling.
– Et oppgjør
Det norske klesmerket Northern Playground kutter Meta-annonser. Etter én uke er nettrafikken ned 60 prosent og salget ned 40 prosent, men selskapet står fast på beslutningen.
– Vi er et aktivistselskap. Når man tenker etter, blir det tydelig hvor destruktiv rolle Meta og andre teknologigiganter spiller. Da måtte vi gjøre noe, sier gründer og daglig leder Jo Egil Tobiassen til KOM24.
Kuttet gjør vondt, men Tobiassen understreker at de også har sett nye sider av kommunikasjonen med kundene.
– Det er vondt å miste omsetning. Samtidig opplever vi et helt annet engasjement i vårt eget community. Det er ekte og inspirerende, sier han.
Boikotten har skapt hundrevis av støtteerklæringer fra merkets egne kunder og følgere.
– Det eneste som er ukontroversielt for tiden, er å sparke leggen til Mark Zuckerberg. Det treffer åpenbart en nerve. Mange føler på det samme, men synes det er vanskelig å ta steget. Vi som bruker annonsekroner, har et ekstra ansvar, sier Tobiassen.
Han tror de fleste merkevarer egentlig ønsker å kutte ned på Meta, men at få tør.
– Jeg vil bli overrasket hvis ikke flertallet av norske merkevarer tenker det samme. Problemet er at mange ikke tør. Men når all makt samles hos noen få teknologigiganter, blir verden fattigere – også for små selskaper som vårt, sier han.
– Ikke snakk om boikott
Hos elektronikkjeden Power er Meta én av mange kanaler, og kjeden har ingen planer om å kutte dem ut.
– I de fire nordiske landene ser vi det samme: Det er ikke snakk om noen boikott av Meta fra vår side, sier kommunikasjonssjef Silje Ensrud til KOM24.
Northern Playground har kalt Meta en plattform som «gjør barn avhengige av telefonen, selger folks privatliv, sprer feilinformasjon og forsterker hat». På spørsmål om hva Power tenker om kritikken, svarer Ensrud:
– For oss er det viktigste å møte kundene på de plattformene de bruker mest – enten det er på VG.no, Facebook eller andre kanaler. Samtidig er vi opptatt av å ha en balansert miks, slik at vi ikke blir avhengige av én kanal.
Hun understreker at Meta utgjør en liten del av kjedens totale mediemiks.
– Facebook og Instagram er plattformer vi ønsker å være til stede på, men sammenlignet med andre kanaler er andelen relativt liten. Vi legger langt mer penger på TV, radio, nett og andre flater, sier hun.
Power har heller ikke diskutert å kutte Meta:
– Vi har ikke vurdert å kutte Meta nå. Men vi gjør løpende vurderinger av hvor vi legger annonsekronene, og mediemiksen vil variere fra periode til periode, sier Ensrud.
– Prøver å holde oss til mediehus
Hos betalingsaktøren Vipps handler annonsevalgene om å redusere avhengigheten av de internasjonale teknologigigantene.
– Vi er et nordisk selskap som konkurrerer med Big Tech. Når vi kjøper annonsering, prøver vi der vi kan å holde oss til norske og nordiske mediehus, sier kommunikasjonssjef Caroline Lunde til KOM24.
Hun viser til at Vipps i sommer valgte Schibsted som en større samarbeidspartner, og at mye av annonsebudsjettet også går til TV og utendørs.
Samtidig peker Lunde på en utfordring:
– Der vi kan, velger vi mediehusene. Men det finnes ikke like gode alternativer til de store teknologiselskapene ennå. Vi skulle selvfølgelig ønske det gjorde det, sier hun.
Ifølge Lunde er likevel hoveddelen av Vipps’ annonsekroner i dag plassert hos norske og nordiske mediehus.