Arendalsuka blir ofte gjenstand for diskusjon. I år er intet unntak.

Har laget «bullshitbingo» før Arendalsuka: – Folk er mest opptatt av å vise at de er der

Eirik Leren sparer ikke på kritikken av Arendalsuka, og mener arrangementet mangler substans og evne til å snakke om viktige spørsmål. PR-rådgiver Leif Iversen er helt uenig.

Publisert

«Utrolig givende samtale om viktige temaer», «Dette MÅ vi snakke mer om» og «Dette ga meg energi og inspirasjon».

Dette er bare noen av frasene i Eirik Lerens «bullshitbingo» for årets utgave av Arendalsuka.

Leren jobber som assisterende direktør for styring og virksomhetsutvikling i Lørenskog kommune, og bingo-innlegget hans har fått mye oppmerksomhet på LinkedIn.

– Det er et litt morsomt og satirisk blikk på det. Men hvert år når det nærmer seg Arendalsuka, merker man at flere og flere skryter av at de skal dit. Og mange er nok mest opptatt av å vise at de er der, enn å ta del i debatter og stille de vanskelige spørsmålene, sier Leren til KOM24.

Eirik Lerens bingobrett. Tror du at det blir bingo i løpet av Arendalsuka?

– Kanskje verre i år

Leren synes at Arendalsuka i utgangspunktet kan være et viktig arrangement. Han har selv vært der to ganger, og mener sosiale medier må ta litt av skylden for det han mener er en dårlig utvikling.

– Som mye annet har Arendalsuka blitt tett koblet til sosiale medier, og spesielt LinkedIn. Folk er mer opptatt av seg selv enn de vanskelige politiske temaene. Også tror jeg Arendalsuka vil litt for mye. Det er så mange som drar dit, og alle skal skinne samtidig, sier han.

I forkant av fjorårets utgave skrev KOM24 om PR-byråenes rolle under Arendalsuka. Leren er blant dem som mener at byråene tar for mye plass.

– Jeg synes det virker som om PR-byråene får en mer og mer sentral rolle. De har også en egen agenda, og modererer mange debatter. Og kundene deres vil ikke havne i et dårlig lys.

Leren tror årets stortingsvalg kan gjøre Arendalsuka enda fattigere på det han anser som bra innhold.

– Når det er valgår blir alt veldig ullent. Alle partier ønsker å ta plass, men ingen tør å løsrive seg og snakke om det som er vanskelig og komplisert.

Helt uenig

Leif Iversen er seniorrådgiver i PR-byrået Nucleus. Han er en av over 70 personer som har kommentert innlegget til Leren på LinkedIn.

– For meg blir dette femte eller sjette gang jeg er på Arendalsuka. Og jeg skal innrømme at jeg også var litt skeptisk før jeg hadde vært der. Jeg tenkte at det så ut som en samling for eliten, sier Iversen.

Likevel bestemte han seg for å dra til Arendal, og ble positivt overrasket over det han opplevde som et godt arrangement med innholdsrike debatter og ulike folk med ulike meninger.

– På Arendalsuka får man diskutert i litt mer roligere former. Det er en samtaleform som jeg savner ellers i demokratiet vårt. Dette skal ikke være en kopi av «Debatten» på NRK.

Iversen mistenker at mange av de som er veldig kritiske til Arendalsuka, aldri har vært der selv.

Han er helt uenig i Lerens påstand om at folk først og fremst drar for å vise at de er på plass.

– Det kan godt hende at det finnes arrangementer som er litt uinteressante. Men jeg mener at hvis du drar ned dit og ikke finner noe som gir ny kunnskap eller innsikt, eller møter noen som du kan prate med, har du gjort noe feil.

Nucleus reiser til Arendal med seks ansatte. De har ingen poster på programmet selv, men skal bistå kunder som The Well og Marker og Eidsberg Sparebank med deres panelsamtaler.

– Jeg er også helt uenig i at PR-byråene tar for mye plass. Jeg tror tvert imot at enda flere ville hatt godt av å få hjelp fra et PR-byrå med å spisse debattene sine, få fram nyanser og lete fram de gode samtalepartnerne. I tillegg hjelper vi med å sikre at folk faktisk kommer på arrangementene, sier Iversen.

Dette sier Arendalsuka

KOM24 har forelagt kritikken fra Eirik Leren for prosjektleder i Arendalsuka, Tone Skindlo Taraldsen. Hun skriver følgende:

– Arendalsuka er en møteplass der ulike aktører kommer sammen for å diskutere våre felles samfunnsutfordringer – og mulige løsninger på disse. Arendalsuka er tverrfaglig møteplass, og aktørene kommer fra organisasjons- og næringslivet, fra ulike politiske partier og miljøer, akademia, media og mange flere, i tillegg til samfunnsengasjerte borgere.

I skrivende stund er det meldt inn 2 295 arrangementer, i regi av nærmere 1 800 ulike aktører, melder Taraldsen.

– At Eirik Leren mener debattene under Arendalsuka er innholdsfattige, eller at deltakerne ikke tør å si sin mening, står selvsagt fritt for ham å mene. Han – som alle andre – har rett til sin oppfatning.

– Vår erfaring er at en god del ser det de ønsker å se. Flere følger «flokken» og holder seg til arrangementer innenfor sitt eget interessefelt. Min oppfordring til Eirik Leren, og alle andre deltakere, er å bruke litt tid på å utforske programmet – og utfordre seg selv. Gå på arrangementer som tar for seg temaer utenfor din faglige komfortsone. Det er ofte mye å lære av å lytte til andre perspektiver. Jeg tror både Leren og andre kan bli overrasket over bredden av tematikk og ikke minst mange modige stemmer.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS