Autentisitet blir den nye valutaen i KI-alderen
– I en tid der alt kan automatiseres, blir autentisitet den viktigste valutaen, sier KI-ekspert.
Grieghallen, Bergen:) – Jeg tror oppriktig at teknologier som kan omsette ideer til reelle resultater, som fungerer som sparringpartnere, vil utløse en ny innovasjonsbølge.
Det sier sveitseren Benjamin Bargetzi fra scenen på Volumkonferansen i Bergen.
Bargetzi er nevrovitenskapsmann, psykolog, forfatter og tech-gründer med nøkkelroller hos både Google, Amazon og World Economic Forum bak seg.
I Bergen presenterer han to store trender innen KI.
Gjenskaper barns genialitet
– Et barn på fire år kan mye, men vet egentlig lite. Hjernen deres lærer gjennom kontekst, ikke datamengde. Derfor flyttes fokuset fra enorme datamodeller til mindre, smartere modeller. Det reduserer energiforbruket dramatisk og gjør KI mer tilgjengelig, sier Bargetzi.
Han forteller at snart kan alle trene egne små modeller, ikke bare Google og Amazon, og dermed skape et enormt mulighetsrom.
– Vi kommer til å få stadig flere digitale kollegaer framover, som jobber mens vi andre sover, sier Bargetzi.
Han kaller dette KI på sitt beste: Den gjør jobben mens du sover, enten det gjelder kreftforskning, markedsføring eller analyse.
– Men faren er at vi mister det menneskelige, advarer han og sier at dette særlig påvirker dem som jobber med kommunikasjon og markedsføring.
– Hvis jeg får en e-post der jeg merker en eneste KI-formulering, havner den rett i søppelkurven. Det føles fornærmende, sier han.
Autentisitet som valuta
I en tid der alt kan automatiseres, blir autentisitet den viktigste valutaen, er Bargetzis budskap.
– Når alt kan kopieres, blir det unike menneskelige, humor, feil, personlig tone, uvurderlig. Et håndskrevet kort vil slå 20 KI-genererte e-poster, sier han og forteller at han gjerne legger inn noen skrivefeil i e-postene sine for å ta vare på det menneskelige aspektet.
Bargetzi advarer også om at alt vi gjør digitalt påvirker hjernen vår biologisk.
– Hjernen er som en muskel: Bruk den, ellers mister du den. Jo mer vi outsourcer kreativitet, orientering og problemløsning, jo mindre utvikles disse områdene. Våre barnebarn vil vokse opp med en annerledes hjerne enn vår, sier han.
Vi mister også disiplin, mener han. Bargetzi sier vi lar oss distrahere hele tiden.
– Dopaminet i hjernen vår får oss til å jage små belønninger og hindrer oss i å fokusere. Derfor blir de to viktigste valutaene i fremtiden: autentisitet og fokus, sier han.
Innovasjonsfremmende metoder
Bargetzi trekker fram to metoder fra Google og Amazon som viser hvordan man kan fremme innovasjon.
Amazon hadde «pizza-team», små tverrfaglige grupper som deler hva de jobber med og finner synergier. Google hadde «20-prosjektet», én dag i uken der ansatte jobber med egne ideer som kan gagne selskapet.
Han er klar over at ikke alle har de samme ressursene som Google og Amazon.
– Du kan starte med én time i uka. La folk diskutere hva som funker og ikke, finn topp tre flaskehalser, og bruk KI til å løse dem. Plutselig sparer du hundrevis av timer og gjør jobben gøy igjen, tror han.
Råd til KI-skeptikere
For dem som er redde for KI og konsekvensene, har Bargetzi noen konkrete råd:
– Gå på konferanser, lek deg med teknologien, lær litt koding. Det verste er uvitenhet. Jo mer du forstår, jo mer bytter kroppen fra frykt til nysgjerrighet, sier han, og fortsetter:
– Og hvis vi bruker den kreativiteten på en ekte, menneskelig måte, ikke bare som ChatGPT-kopier, kan vi bygge en fremtid der KI tjener samfunnet uten å ødelegge det vakre som gjør oss menneskelige.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no