Markedsførere på Latter i Oslo under Den store annonsørdagen.

Nye tall:

Stadig tøffere jobbmarked – førstelektor peker på byråene

Antallet ledige stillinger på FINN synker for folk som jobber med markedsføring.

Publisert

Tirsdag 30. september skrev KOM24 om ferske tall fra FINN på antallet ledige stillinger i kommunikasjonsbransjen.

Der går det nedover, og det viser seg at det også er trenden i kategorien «markedsføring og annonsering».

Synker

FINN opplyser om at det hittil i år er publisert 50 prosent færre stillinger innen markedsføring enn i fjor. Dette gjelder for perioden fra januar til september.

I september alene ble det publisert 5 prosent færre stillinger i 2025 enn i 2024.

Det ser bedre ut i Oslo enn andre steder i landet. I hovedstaden har det kommet 15 prosent flere stillinger i september i år, målt mot september i fjor. 

Nedgangen fra perioden januar til september i fjor til samme periode i år er også vesentlig lavere, på 31 prosent.

I skrivende stund er det i alt 307 ledige stillinger innenfor markedsføring på FINN.

I november i 2024 sank antallet ledige stillinger med 47 prosent, sammenlignet med samme måned i 2023.

– Bekrefter det vi ser

Annette Kallevig er førstelektor i markedskommunikasjon ved Høyskolen Kristiania. Hun sier at tallene bekrefter det de merker på studentene som skal ut i praksis.

– Arbeidsmarkedet er strammere, og det skyldes nok både usikre økonomiske tider og den raske utviklingen innen kunstig intelligens, sier Kallevig til KOM24.

Hun tror reklamebyråene er de første som merker nedgangen, og mener det er behov for at bransjen revurderer modellene sine for hvordan man tjener penger.

Annette Kallevig, førstelektor i markedskommunikasjon ved Høyskolen Kristiania.

– Det er ikke bærekraftig å gi bort det kreative arbeidet i innsalget og kun ta betalt for produksjonstimer i etterkant. Det er på høy tid å ta betalt for det som faktisk skaper merverdi for kunden, og som ikke kan erstattes av KI.

– Er det grunn til bekymring?

– Ja. Det blir vanskeligere for nyutdannede å få jobb, men samtidig åpner det seg muligheter for dem som oppdaterer seg og tilegner seg relevant kompetanse. KI-forståelse, fleksibilitet, evne til raske omstillinger og selvledelse er egenskaper som blir stadig viktigere, svarer Kallevig.

Hun synes derimot at det er gledelig at septembertallene viser bedring i Oslo, der de fleste byråene og studentene hennes er.

Anbefaler inhouse

Hun påpeker også at flere går over til inhouse-markedsavdelinger hos store og mellomstore merkevarer i nedgangstider.

– Der finnes det nå mange spennende miljøer som oppleves som tryggere arbeidsplasser.

Kallevig leder bachelorprogrammet i digital markedsføring. Studentene der går ut i praksis i sitt siste studieår, og hun mener den prosessen kan si mye om hvordan jobbmarkedet er for nyutdannede. 

– De to siste årene har vi merket et strammere marked for praksisplasser, men alle fikk relevante plasser i fjor - så vidt. I år er studentgruppen enda større med over 100 studenter, og vi har derfor startet søknadsarbeidet enda tidligere og investert mer i profesjonell veiledning i undervisningen.

Tidligere har mange av studentene blitt tilbudt og takket ja til jobb der de hadde praksis, opplyser Kallevig. Selv om prosentandelen nok er noe lavere enn ca. en tredjedel som det var tidligere, var det mange slike tilfeller i fjor også.

– Tidligere har mange vært i byrå, men i år anbefaler vi i større grad inhouse-markedsavdelinger, hvor det er gode muligheter for digitale allroundere som dem vi utdanner.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS