Johanne Kjuus påpeker at det av og til dukker opp uforutsette muligheter på ens vei som man bare må gripe, selv om de ikke var en del av ens opprinnelige planer.

Johanne Kjuus blir direktør for bærekraft i TINE

– For noen ganger må man tørre litt mer, og være litt mer modig.

Publisert

I fjor sikret Sopra Steria Footprint seg Johanne Kjuus, tidligere bærekraftssjef i Orkla, som strategisk rådgiver. 

Etter ett års tid forlater hun klimabyrået for å tiltrå som direktør for bærekraft i Tine. 

– Stillingen i TINE er for meg som et kinderegg; jeg får lov til å jobbe med bærekraft – i hele verdikjeden fra jord til bord – hos en av Norges ledende merkevareaktører, sier Kjuus til KOM24.

Videre understreker hun at det var en kombinasjon som det var umulig å takke nei til da muligheten bød seg. 

Tine kan la seg inspirere

Det er med stor ydmykhet og begeistring Kjuus fra april skal gjøre sitt for å sette Tine enda tydeligere på bærekraftskartet. 

– Tine har jobbet godt med bærekraft over lang tid og har en sterk posisjon hos forbruker. Samtidig håper jeg at jeg kan ta med meg min erfaring til å bygge noen enda tydeligere bærekraftsposisjoner for Tine og selskapets merkevarer, sier hun. 

I tillegg påpeker hun at bærekraft må bli en enda mer integrert del av selskapets forretningsområder fremover. Dette for å kunne sikre både bærekraftig og lønnsom vekst, både for bonden og for Tine som helhet. 

Med erfaring fra strategiprosjekter innen mat- og serveringsbransjen hos Sopra Steria Footprint ser Kjuus for seg å ta med seg verdifull innsikt til Tine. 

– Akkurat nå er jeg så heldig å få vikariere som Sustainability F&B Manager i Strawberry – og jeg tenker kanskje at det er en merkevare Tine også kan la seg inspirere av. For noen ganger må man tørre litt mer, og være litt mer modig, sier hun.

Bærekrafts­generalist

Bærekraft står allerede høyt på agendaen i Tine. For Kjuus i tiden som kommer, dreier det seg i stor grad om å sette struktur og retning for arbeidet. Hun står overfor utfordringen med å gjøre klare prioriteringer, da kravene og forventningene er omfattende og betydelige fremover. 

– Jeg tror at nøkkelen for å lykkes er å bygge kompetanse og skape et bærekraftsengasjement internt som sikrer både eierskap og nok fart på den bærekraftsreisen Tine er på – og skal på fremover, sier hun. 

Som en generalist innen bærekraft understreker Kjuus at alle aspekter av feltet er spennende.

– Heldigvis er det mange gode fagpersoner og eksperter i TINE som kan dypdykke innen de ulike fagområdene, så håper jeg spesielt at min kompetanse innen strategi og merkevare kommer godt med når jeg starter opp etter påske, avslutter Kjuus. 

Powered by Labrador CMS