Marte Hortemo, kommunikasjonsrådgiver i Fortum
Marte Hortemo, kommunikasjonsrådgiver i Fortum

KOMMENTAR

Slik tiltrekker man seg fremtidens sponsorer

«Det er viktig for Fortum at vi kan være en samarbeidspartner som bidrar med mer enn bare en logo og sponsormidler», skriver kommunikasjonsrådgiver Marte Hortemo.

Publisert

Mens mange sponsorer trakk seg når korona kom, sto Fortum i sponsoratene med både Bislett Games og Øyafestivalen.

Vi bruker et millionbeløp på sponsorater årlig. I lys av korona, har vi tenkt nytt sammen med Bislett Games og Øyafestivalen om avviklingen av de to arrangementene, og vår rolle som samarbeidspartner.

Løsningen ble «Impossible Games» i juni 2020, som ble det mest sette TV-innholdet i Norge den dagen, mens Øya gikk digitalt. Til Øya utviklet vi The Green Rider, en liste med klima- og miljøvennlige krav som gjør artister i stand til å bidra til grønnere festivaler.

I år har vi til og med tatt det et skritt videre og hjulpet Stig Brenner, også kjent som Unge Ferrari, til å bli den første artisten i Norge til å regne ut og redusere sitt klimaavtrykk.

Miljø og bærekraft

Vi jobber hver dag for å skape framtidens energiløsninger som lar folk ta klima- og miljøvennlige valg i hverdagen, fra måten vi behandler avfall til hvordan vi varmer opp boliger og lader elbiler. Derfor er det naturlig for oss å støtte klima- og miljøvennlige arrangementer.

Derfor er nettopp Bislett Games og Øyafestivalen så gode samarbeidspartnere for oss.

Øyafestivalen har tenkt på miljøet helt siden den første festivalen gikk av stabelen på Kalvøya i 1999, og siden 2004 har arrangementet vært miljøsertifisert og vunnet en rekke priser for sitt klimaengasjement.

Blant annet får Øya ren strøm fra fastnettet – ikke dieselaggregater, alle anleggsmaskiner er fossilfrie, frivillige fra Natur og Ungdom sorterer alt søppel for hånd i femten ulike fraksjoner, over 40 prosent av maten som serveres er vegetarisk og selv engangsølglassene er historie.

På Øyafestivalen i 2019 lanserte vi The Green Rider – en guide som hjelper artistene til å stille miljøkrav til festivalene de spiller på. Noen av artistene som bruker denne «rideren» er Sigrid, Unge Ferrari, Thea Hjelmeland, Sondre Justad og Pom Poko.

I år har vi videreført samarbeidet med Stig Brenner, og gått gjennom hans utslippsposter punkt for punkt for å se hva han kan gjøre for å bli klimanøytral. Målet vårt er å få til en faktisk endring gjennom sponsoratene. Det ser vi at vi får til når vi tenker større.

Bislett Games, som er et av de mest tradisjonsrike idrettsarrangementene i Norge og en viktig arena for friidretten, gjennomgikk et grønt skifte i 2017. Med Steinar Hoen i spissen har de satset på nullutslipp transportløsninger og strøm fra solcellepaneler, for å nevne noe.

Da koronasituasjonen inntraff så det lenge ut som Bislett Games skulle bli umulig å gjennomføre. Gjennom idéutvikling og hardt arbeid gikk friidrettslekene av stabelen på en litt annerledes måte.

Med det kreative konseptet «Impossible Games» foregikk Bislett Games uten fysiske tilskuere. Slik ble klimaavtrykket enda lavere, mens TV-seere over hele verden fortsatt kunne følge Karsten Warholm i verdensrekordforsøk på 300 meter hekk og Team Ingebrigtsen mot Team Cheruiyot på 2000 meter.

Reelt samarbeid

I tillegg til en «grønn tråd» bak arrangementet er det viktig for Fortum at vi kan være en samarbeidspartner som bidrar med mer enn bare en logo og sponsormidler.

Vi tror at fremtidens arrangementsvinnere, enten det er støtte fra sponsorer, deltagere eller publikummere, vil være dem som har en bærekraftig strategi og som verdsetter felles suksesser.

Powered by Labrador CMS