Tjenestedesignere Bente Sogstad og tjeneste- og UX-designer Henrikke Haugan i Knowit Bergen.
Tjenestedesignere Bente Sogstad og tjeneste- og UX-designer Henrikke Haugan i Knowit Bergen.

Dette bør du tenke på for å lykkes med grønn nudging

– Grønn nudging skal påvirke folks handlinger i en bærekraftig retning. Enkelt og greit.

Publisert Sist oppdatert

Torsdag avhold Knowit et digitalt arrangement, presentert av deres egen tjenestedesigner Bente Sogstad og tjeneste- og UX-designer Henrikke Haugan. Temaet var grønn nudging, og Knowit-ekspertene kom med en rekke råd og eksempler til de som ønsker komme i gang med dette.

Men hva er egentlig nudging?

– Nudging handler om å dytte folk i riktig retning. Små, lite invaderende tiltak, som har som mål å påvirke folks handlinger i ønsker retning.Det kan være å dulte kunder, brukere og innbyggere til å ha lyst til at gjøre noe spesielt. Det er ingen bruk av tvang, straff eller økonomisk belønning, men noe du skal ha lyst til å gjøre selv, forklarer Haugan i presentasjonen.

– Grønn nudging skal påvirke folks handlinger i en bærekraftig retning. Enkelt og greit, legger Sogstad til.

De peker på eksempelet om at Choice-hotellene har redusert størrelsen på tallerkenen i frokostbufféten, noe som gjorde at de reduserte matavfallet med 20 prosent, og samtidig holdt gjestetilfredsheten var uendret ettersom gjestene ikke merket en forskjell.

– Det var ikke økonomisk motivert, men ga en økonomisk gevinst. I dag har mange hoteller fulgt etter dette eksempelet, så vi kan si at dette var et vellykket, godt, grønt nudge, sier Sogstad.

– Handler om timing

Det første som legges vekt på når det gjelder nudging er at man bør gjøre det lett å forstå og gi ut nok informasjon uten å overlesse mottakeren.

– Det må være enkelt å forstå, og presenteres med nok informasjon slik at du forstår hva slags valg du tar - men ikke for mye. Da kan det bli for mye informasjon, som gjør at det blir vanskeligere å ta et valg, forteller Haugan.

Det er også viktig å porsjonere ut informasjonen og valgene.

– Hvis du skal hjelpe noen å ta et godt valg, ikke gi de all informasjon om hvorfor det er et bra valg på en gang, men ta heller og porsjoner det litt utover. Om det blir for mye, orker vi ikke ta et valg, så blir vi usikre og hvis du er usikker så er det lett å bli passiv. Det ønsker man ikke når man skal nudge noen i en bærekraftig retning.

Hun forteller også at man bør presentere alternativet ved riktig tidspunkt, ettersom mottageren er mer predisponert på enkelte tidspunkt.

– For eksempel hvis jeg skal nudge deg til å bestille vegetarmat i dag, istedenfor å lage mat med kjøtt, så kunne jeg sendt deg en rabattkode på vegetarrestaurant klokken to, og det hadde kanskje ført til at du bestilte heller enn hvis jeg sendte deg rabattkoden klokken syv-åtte om morgenen. Det handler om timing.

Hun mener også at gode forhåndsvalg for brukeren kan være et godt triks.

– Ofte når man bestiller noe på en nettbutikk, er det mange forhåndsvalg som ligger foran deg. Hvorfor ikke gjøre disse forhåndsvalgene grønne?, sier hun og forteller om at hvis man bestiller noe hos Plantasjen kan man velge å få pakken levert med EL-bil.

Knytt det til en vane

– Kan du knytte noe til en vane, så gjør det, sier Haugan og kommer med eksempelet om at dersom hun vil få folk til å plukke opp søppelet i gatene så kan hun prøve å hekte det på de som har som vane å gå tur i byen. For eksempel hundeeiere.

– Da kan jeg prøve å oppfordre hundeeiere til å plukke opp søppel når de går tur med hunden. Kanskje jeg kan lage et klistremerke og feste på håndtaket til hundebåndet.

Et annet lurt triks er påminnelser.

– Hvis noe skal bli en vane og du skal dultes i den retningen er det viktig med påminnelser, sier hun og skryter av appen To good too go.

Vis hva man kan tape

Sogstad legger vekt på at det er viktig å vise brukeren hva man kan tape, og at man er nødt til å synliggjøre resultatet - både det positive og det negative.

– For oss er det tyngre å tape noe eller å vinne tilsvarende mye. Tapet setter en stuck i oss. Det å vise frem tapet kan være effektivt, sier hun.

Et eksempel som blir brukt for å synliggjøre resultatet er denne papirdispenseren fra WWF.

«Spar papir - spar jorden», står det på denne dispenseren.
«Spar papir - spar jorden», står det på denne dispenseren.

Sogstad poengterer videre at vi ikke liker å skille oss ut.

– Vi vil helst være som gjennomsnittet, sier hun og viser frem appen til strømleverandøren Tibber der man som bruker kan se hvor mye strøm man bruker og sammenligne seg med andre brukere med like stor bolig som deg selv, om man ligger over eller under gjennomsnittet.

Hun mener også at når man snakker om bærekraft er det viktig å vinkle budskapet på en hensiktsmessig måte.

– Når vi snakker om bærekraft er det bedre å formulere at seks av ti kjører el-bil, enn at si fire av ti kjører fossilbil. Man må tenke på måten vi formulerer ting må, slik at vi har størst sjanse til å oppnå det vi ønsker.

Hun trekker også frem at det kan være fordel å gjøre noe gøy ut av nudget.

– Her kan du gjerne bruke konkurranseinstinktet. Du må gi folk lyst til å respondere på nudget ditt.

Powered by Labrador CMS