– På den ene siden er vi en start up, på den andre siden er vi en FN-organisasjon med store FN i ryggen. Så det er en interessant posisjon med tanke på kommunikasjon, sier kommunikasjonsansvarlig hos UN Global Compact, Pernille Louise Røe.

Skal lage en løsningsplattform på bærekraftig finans for at aktørene selv skal finne løsningene

– Næringslivet er en av årsakene til bærekraftsutfordringene, men samtidig tror vi at de er en stor del av nøkkelen til å løse problemene.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Pernille Louise Røe var bare 23 år da hun fikk praktikantplass som kommunikasjonsansvarlig hos UN Global Compact, FNs organisasjon for bærekraftig næringsliv, da de etablerte Norgeskontor høsten 2019.

I starten var det kun hun og direktør Kim Gabrielli som skulle bygge opp organisasjonen, skape nettverk og skaffe seg et omdømme. Nå teller organisasjonen 21 hoder, Pernille er ansatt på fulltid, sitter i ledergruppen og leder kommunikasjonsteamet.

–UN Global Compact er FNs organisasjon for bærekraftig næringsliv, og vi bistår næringslivet og våre medlemmer i deres bærekraftsarbeid. Mye av arbeidet dreier seg om ulike innovasjonsarenaer som vi kaller løsningsplattformer, men også å sette bærekraftig næringsliv på agendaen. Det var et stort ansvar, men veldig spennende å være med å starte opp Norgeskontoret til UN Global Compact, sier Røe til KOM24.

Overfladisk buzzord

Hun tror mange kommunikasjonsarbeidere glemmer at bærekraft er mye mer enn bare miljø -det er 17 bærekraftsmål som også rommer blant annet sosiale utfordringer som å stoppe sult og god utdanning.

– Bærekraftutfordringer er viktig for meg er å jobbe med. Engasjementet startet nok på ungdomsskolen, der vi hadde en årlig temauke om bærekraftig utvikling. Jeg er av prinsipp opptatt av bærekraft, og det er viktig for meg å jobbe med noe som er så meningsfylt.

Samtidig som hun er opptatt av bærekraft og at næringslivet tar ansvar, mener hun også at alt bærekraftsansvaret ikke skal ligge i kommunikasjons- eller markedsavdelingen. Hun mener det bør være en integrert del av hele bedriften, og viser til de større bedriftene som har egen bærekraftsansvarlig.

– Det er viktig å jobbe tett med kommunikasjonsavdelingen, for man skal selvfølgelig kommunisere ut det bra man gjør, men det kan ikke starte i eksternkommunikasjonen. Bærekraft har blitt et buzzord, så det er viktig at det ikke er grunnen til at man kommuniserer.

Opprettet egen podkast

Nå for tiden jobber organisasjonen med en løsningsplattform på bærekraftig finans som samler finansaktører på tvers av Norge og Storbritannia for at aktørene selv skal finne løsninger på bærekraftsutfordringer frem mot FN toppmøtet COP26. Røe sørger for å koordinere kommunikasjonsarbeidet, på tvers av den norske og britiske ambassaden og søsterorganisasjonen i Storbritannia.

I tillegg til å ha fokusert på sosiale medier, har de også startet egen podkast og et magasin som heter Fremtidens Næringsliv. I Global Compact Norge er de opptatt av løsningsorientering og forretningsmulighetene som ligger i bærekraft. Hun påpeker at det allerede er veldig mange gode aktører i Norge som jobber med ansvarlig næringsliv.

– Vi har valgt å holde fokus på det positive, at det er viktig at næringslivet ligger i front og skaper mye bra noe vi prøver å få fram i podkasten og annen kommunikasjon. Vi har nettopp hatt opptak med finansministeren, og så har vi tidligere snakket med Paul Paulman som kan sammenlignes med de voksnes Greta Thunberg i næringslivet, forteller Røe.

Fikk New Yorks oppmerksomhet

Det viktigste for FN-organisasjonen er å fremme deres 260 medlemmer. Et antall de nært doblet på ett år. Suksessen ble også lagt merke til hos hovedkontoret i New York..

– Jeg ble bedt om å holde en presentasjon for hele UN Global Compact i et teammøte om vår «digital engagement sucsess», som de kalte det. Da fikk jeg umiddelbart beskjed om at den globale kommunikasjonssjefen ville ta det inn i den globale strategien, så jeg må jo ha gjort noe rett.

Røe tror næringslivet er en av årsakene til bærekraftsutfordringene, samtidig tror hun at de er en stor del av nøkkelen til å løse problemene.

– Næringslivet gjør ikke de store endringene som må til for å være hyggelige, de kommer til å gjøre det fordi det er lønnsomt. Fremtidens næringsliv må være et bærekraftig næringsliv.

Powered by Labrador CMS