Thea gjør økonomi forståelig – topper liste over Norges mest omtalte forbrukerøkonomer
– Det viktigste i min rolle som forbrukerøkonom er å bidra til økonomisk trygghet hos folk flest. Da handler det om å nå ut, så bredt som mulig, til så mange som mulig.
I 2021 valgte Thea Olsen å forlate TV 2 til fordel for Danske Bank, og livet som forbrukerøkonom. Bak seg la hun hele tolv år i TV 2, hvor hun blant annet hadde vært programleder for «Matagentene» og «Best av de beste». Olsen var også en kjent nyhetsoppleser og reporter for TV 2 Sporten.
Den tidligere journalisten begynte i Danske Bank i april 2021, og trengte lite tid for å markere jobbyttet.
I Infomedias faktagrunnlag som ble bestilt av Danske Bank i perioden fra november 2021 fram til mai 2022, viste oversikten at Olsen var forbrukerøkonomen som var mest omtalt i deres mediestatistikk.
– Ydmyk for rollen
Nylig var Infomedias oversikt over hele fjoråret samlet – og i sitt første hele år – inntar hun nok en gang førsteplassen som den mest profilerte forbrukerøkonomen.
– Jeg er ydmyk for rollen og føler meg privilegert som får lov til å uttale meg i selskap med svært kunnskapsrike og flinke folk, sier Olsen til KOM24.
Hun sier tiden i Danske Bank så langt har vært spennende, krevende og lærerik.
– Den økonomiske situasjonen nordmenn har stått og fortsatt står i, har i stor grad preget mye av arbeidshverdagen på godt og vondt. Men takket være tett og godt samarbeid med svært kompetente og dyktige kolleger i Danske Bank og kommunikasjonsteamet jeg jobber i, så har det vært en god opplevelse. Dette er en 24/7-jobb, så jeg skal ikke legge skjul på at det har vært travelt.
– Har vært utfordrende
Fjoråret var preget av stor økonomisk usikkerhet.
– Slik er det fortsatt. Det har vært mange turbulente perioder hvor det økonomiske bildet endret seg fort, og nordmenn har hatt et stort behov for informasjon og økonomiske råd.
I tillegg forteller hun at det har vært en viktig balansegang å rope «varsku» og samtidig si at «de aller fleste vil klare dette».
– Alle rammes individuelt, så det har vært krevende å gi råd som skal treffe flest mulig. Men selv om de aller fleste vil klare seg økonomisk, er det ingen tvil om at mange nordmenn har hatt et usedvanlig høyt forbruk over tid. Da må det en justering til i eget forbruk og økonomisk kontroll for ikke å havne i økonomiske problemer.
Det forbrukerøkonomen trolig har brukt mest til på det siste året, er å se på hvordan den økonomiske situasjonen påvirker lommeboken til folk flest – i kroner og øre.
– Det har vært utfordrende all den tid det har vært svært mye usikkerhet, og store forandringer på kort tid.
– Handler om å nå ut
Fjorårets økonomiske situasjon krevde mye i formidlingen.
– Å formidle økonomi på en slik måte at folk flest forstår budskapet, står sterkt i min rolle som forbrukerøkonom. Det innebærer derimot at jeg på et eller annet tidspunkt må gi slipp på noen detaljer i formidlingen for å få folk til forstå. «Inflasjon» er et godt eksempel. Dette er noe folk flest kjenner til, men har et litt fjernt forhold til. Det er noe som «bare eksisterer». Slik situasjonen har vært nå har folk flest måtte ta stilling til begrepet.
– Du kan forklare begrepet slik «Store norske leksikon» forklarer det: Inflasjon er en vedvarende vekst i det generelle prisnivået. Dette er det samme som et fall i verdien til kronen eller annen pengeenhet regnet i varer og tjenester, det vil si dens kjøpekraft.
– Eller at inflasjon er at priser på varer og tjenester øker. Et enkelt eksempel på inflasjon kan være hvordan en kroneis i dag koster rundt 30 kroner mens den i 1970 kostet 1 krone. Med andre ord – du vil få mindre varer i dag for samme pengesum enn du gjorde i 1970.
Olsen er ydmyk når det kommer til oversikten fra Infomedia.
– Det viktigste i min rolle som forbrukerøkonom er å bidra til økonomisk trygghet hos folk flest. Da handler det om å nå ut, så bredt som mulig, til så mange som mulig. Denne oversikten viser nok at vi klarer nettopp det. Og jeg sier «vi» fordi dette helt klart er et resultat av god samarbeid med gode kolleger i Danske Bank.
– Jeg er imponert over den kunnskapen og kompetansen mine kolleger i Danske Bank har, og jeg er derfor glad for at vi klarer å formidle dette videre til det norske folk.