– Fanta skal være brusen du assosierer med halloween og en merkevare som gjør ting litt annerledes.

Zombier inntok Drammens gater: – Fanta skal være en merkevare som gjør ting litt annerledes

Laget AR-stunt i forbindelse med halloween.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

– Vi ønsket å skape halloween-stemning og gjøre noe nytt med Fanta, sier Ena Dulas, Brand Manager i Coca-Cola Norge og ansvarlig for kampanjen.

Det som så ut som et tomt adshell i gågata i Drammen, viste plutselig at det kom zombier og edderkopper i bybildet. De banket på og knuste glasset, og skremte de som passerte.

Fra leskuret som er satt opp på Aker Brygge.

– Fanta skal være brusen du assosierer med halloween og en merkevare som gjør ting litt annerledes. Fanta skal være gøyal og leken, og det føler jeg vi viser med denne kampanjen.

Med edderkopper, zombier og andre skumle effekter i et AR-univers, skremte Fanta alle som ville se, i deres AR-stunt i forbindelse med halloween.

– Vi er stadig på utkikk etter nye måter å engasjere forbrukerne på, og vi håper at interaktive løsninger som AR-stuntet bidrar til det. Dette er en lokal tvist på Fanta-kampanjen som går i alle land.

Knask eller knep

AR-stuntet er et samarbeid mellom Fanta, dentsu-byråene Merkle og Carat og JC Decaux. Den kreative ideen og produksjonen av materiell har Merkle stått for, JC Decaux har levert den tekniske løsningen og motion designet av AR-figurene.

– For Fanta og halloween ønsket vi å lage noe som sto seg ut og som kunne skape engasjement. Fanta er en leken merkevare og vi ønsket å vise dette gjennom både selve stuntet, men også ved å lage innhold som kunne vises til flere gjennom sosiale medier, sier Christine Bergby, Head of Operations i Merkle.

Fanta har i anledning halloween også endret etiketten sin til en skumlere versjon, og kampanjen totalt sett viser «knask eller knep» og muligheten for å «vinne» enten knask eller knep på Fanta sin nettside.

Skumle reklamer i gågaten i Drammen.

– Det er virkelig spennende å få jobbe med en så leken merkevare som Fanta, og å kunne ta halloween-konseptet helt ut på denne måten. Fanta er godt synlig i bybildet, og gjennom bruk av QR-koder i kreativene får vi også koblet det analoge og det digitale sammen på en god måte, sier kundeansvarlig i Carat, Tina Martinsen.

Prikken over i-en

Gjennom halloween-uka vil også Fanta være synlig i bybildet, med blant annet utendørsannonser over store deler av landet. I tillegg til en mildt sagt iøynefallende plassering på Aker Brygge.

– Vi har fått utfolde oss kreativt og utfordre Fanta på hvordan vi best mulig kan koble Fanta og halloween sammen. Denne plasseringen er prikken over i-en i kampanjen og kobler virkelig Fanta og halloween sammen, sier Christine Bergby.

Leskuret er designet av Merkle og er i stil med resten av kampanjen.

– Leskuret viser mye av det vi assosierer med halloween og alle de skumle effektene som gjør halloween gøy. I tillegg til at det er laget i skikkelig Fanta-stil! Vi håper og tror at dette setter Oslo-folket i halloween-stemning, avslutter Dulas.

Powered by Labrador CMS