Christian Furu
Christian Furu

MENINGER:

Hei. Kunde her. Hørte at dere diskuterte oss og hva vi mener.

«Det banale her er å tro at bransjen selv sitter på svarene. Håper det er greit at jeg deler noe om hvordan det er på den andre siden», skriver Christian Furu i dette innlegget.

Publisert

Camilla Kim Kielland har et veldig korrekt innlegg hvor alle de riktige tingene sies. Jeg leste at noen hadde gjort en «banal analyse». Det banale her er å tro at bransjen selv sitter på svarene. Håper det er greit at jeg deler noe om hvordan det er på den andre siden.

Jeg kan med hånden på hjertet garantere at det knapt finnes en eneste kunde som våger å si noe negativt til et byrå. Vet ikke hvorfor. Ærefrykt? Redd for at neste kampanje lages med comic sans? 

Å akseptere verdiløse timer gjøres derfor sikkert hele tiden. Byrået er ekspertene, og bransjen er faktisk ikke transparent i det hele tatt. I boblen med byråfolk og vennene deres - der er den supertransparent. For oss vanlige dødelige - litt følelsen av en stor vegg med en bitteliten dør som du må føle deg frem til i mørket. 

Hvis transparent betyr at kunden får en detaljert faktura med timene for hvert medlem av teamet, har vi et problem med definisjonen av ordet. Når informasjonen åpenbart mangler, blir det rart å tro at bransjen selv har løsningen.

Det vi kan stille spørsmål ved er viljen til å gjennomføre et prosjekt slik kunden ønsker det. Skal vi presses inn i en form? Som når du kommer på et møte og byrået har glemt å skifte ut forrige kundes navn på powerpointen. Da kommer følelsen av å skulle skvises inn i en forhåndslaget oppdragstemplate sigende som en tekstforfatter med en altfor full kaffekopp. 

Denne formen har en fasit på oppsettet. Prosjektleder, tekstforfatter, konseptutvikler, AD, videofyren som bare eier svarte klær, rådgiver og en av nerdene som kan animasjon. Inntrykket en kunde kan stå igjen med, er at det pøses på med folk. Å ha masse folk er ikke imponerende. Heller litt skummelt. Betaler jeg for alle disse folkene i møtet vårt? Gjør ikke rådgiveren det samme som prosjektlederen og hun der flinke designeren som organiserer ting? Hvor mye overlapper de hverandre og hvor mye overlapping er lov før noen sier noe? Overlappende oppgaver og følelsen av at noen har dratt frem en gammel ide fra skuffen er ikke helt god, men vi våger som sagt ikke å si noe.

Og så har du forståelse. Hvor godt kjenner du oss? Klarer du å vise det på noe mer enn en overfladisk måte som for eksempel å kalle møteinnkallingen «Byrå» x «Kunde»? Ikke alltid. 

Med manglende forståelse kan timene rulle. Er det vårt prosjekt? Eller er det byråets? Hvor mye må læres om oss før dette blir skikkelig håndverk? Når det snakkes om ekstra runder for kvaliteten og ideens skyld, må vi alle på begge sider være helt ærlige å si at dårlig brief, dårlig kunnskap om kunden og feilsteg i forsøket på å skvise oss inn i forhåndslaget template faktisk er skylden. Ofte. Ikke alltid. 

Noen ganger kan det være jakten på kvalitet, men det er unntaket. Hvor mange ekstrarunder tas fordi kunden er sta og vil ha sin opprinnelige ide, ikke den du har mest lyst til å jobbe med?

Jeg utfordrer bransjen til å si at jeg tar feil. Det vil jo være tåpelig å gjøre, men si det gjerne. For det er ingen fasit på dette, selv om byråer hele tiden prøver å sette to streker under et svar etter en debatt på denne siden eller den andre som driver med sånt. 

I stedet for trangen til å finne svaret, kunne det vært en ide å starte med endringer som til slutt leder til en bedre løsning. 44? 22+22. Eller 11x4? Ikke begynn i feil ende og ikke anta at løsningen eksisterer i en boble. 

Det er problematisk at jeg vegrer meg for å kontakte byråer med enkelte av oppgavene våre, rett og slett fordi jeg ikke aner hva jeg får og hva det koster.

Nå snakker jeg kun for små og mellomstore firma med disse synspunktene. Jeg representerer ikke Coop, Vy eller McDonalds. De har det sikkert lett når de skal jobbe med byråer. Vi andre? Ikke så mye. Men vi kunne finansiert en haug med byråsommerfester med showreels hvis det bare faktisk hadde vært transparent og effektivt.

Huskeliste

  • Husk å fjerne navnet til forrige kunde i presentasjonen. 

  • Vi gidder ikke å se på showreelen din. Den passer best på sommerfesten.

  • Ikke still med 5:1 ratio i møtene. Dere tror det ser bra ut. Det gjør ikke det.

———————————————-

Dette er et meningsinnlegg, og gir uttrykk for skribentens mening. Har du lyst til å skrive i KOM24? Send ditt innlegg til meninger@kom24.no.

Powered by Labrador CMS