Camilla Kim Kielland i Morgenstern reagerer på flere av påstandene fra Benedicte Wilson i Surfs.

MENINGER:

En litt for banal analyse av Wilson

«Benedicte Wilson ble intervjuet i KOM24 27.10, og kommer med noen påstander som oppleves lite nyanserte og lite kollegiale», skriver Camilla Kim Kielland i dette innlegget. 

Publisert

 

Det stemmer at vi er i en tid der mange i den kreative bransjen opplever tøffe tider, og samtidig må bli flinkere til å ta betalt for verdien vi skaper. Jeg er også dels enig i at forretningsmodellen må vurderes; vi må bort fra å telle timer som isolert sett er en dårlig indikator for å måle kvalitet og verdi. 

Men når Wilson hevder at dagens byråer (...) ikke får solgt den kompetansen du har, i formatet du ønsker, til den prisen du ønsker, derfor må du dumpe prisen (...), så er det en litt for banal analyse. 

Dagens kunder ønsker fortsatt å kjøpe menneskelig utviklet kreativitet. Det er en attraktiv tjeneste, som i høyeste grad kan bidra til at du som kunde og merkevare blir lagt merke til for de riktige grunnene, i en verden der vi skroller sanseløst forbi jungelen av budskap. Det er en tjeneste som beviselig bidrar til å skape vekst og salg. 

At markedet er tøft er sammensatt, ikke minst er det flere bransjer enn vår som har det tøft og dermed kutte kostnader, og det gjenspeiles også i våre budsjetter. Så er jeg enig i at prisdumping er noe vi må bort fra, men også det er betydelig mer sammensatt enn at vi ikke tror på produktet vi selger. Her ligger det et ansvar hos både kjøper og selger.

Videre hevder Wilson at «de kreative miljøene drar ut prosjektene, melker dem og vil få ut så mye tid som mulig, altså at de jobber ineffektivt». Sitatet kommer fra en kilde hun ikke vil oppgi, men når hun velger å sitere vedkommende på dette, må hun selv stå til ansvar for meningsinnholdet. 

Dette er en påstand jeg ikke kjenner meg igjen i, verken på egne eller bransjekollegers vegne. Å påstå at den kreative bransjen jobber sakte med overlegg for å kunne føre flest mulig timer er også arrogant å påstå på vegne av kundene våre. 

Her sitter det høyst kompetente, erfarne fagfolk, som (åpenbart) er opptatt av å få verdi for pengene, og som ikke ville akseptert å betale for verdiløse timer. 

Alle seriøse kreative byråer, det vil si de aller fleste – bransjen vår er tross alt ganske transparent – er opptatt av å jobbe effektivt, men samtidig sørge for at hver time som brukes skaper mest mulig verdi og reell effekt. 

Går vi en ekstra runde, og en til, er det for kvalitetens og ideens skyld, ikke for timene. Og har vi for lite å gjøre bruker vi heller den tiden på faglig utvikling eller proaktivt å jobbe ideer og tiltak på eksisterende kunder, fremfor å operere som dovendyr.

Jeg ønsker Wilsons lykke til med sitt nye byrå, og håper hun fortsetter å utfordre en etablert bransje – med det formål å løfte vårt felles omdømme. Heller enn å gjøre det motsatte ved å generalisere og presentere usannheter. Som gjør at flere av de gode poengene hun tross alt har, dessverre forsvinner. 

———————————————-

Dette er et meningsinnlegg, og gir uttrykk for skribentens mening. Har du lyst til å skrive i KOM24? Send ditt innlegg til meninger@kom24.no.

Powered by Labrador CMS