Paal Fure på dents sin stand i Cannes.

Dentsu-topp tror Cannes-konkurrent vil tvinge seg fram

– Jeg har problemer med å se at det er et positivt regnestykke for de fleste norske byråer eller selskaper, sier Paal Fure om kostnadene ved å sende folk til Cannes.

Publisert

(Cannes:) – For de fleste virksomheter eller marketingfolk er det ikke så viktig å være her. Men for noen er det fortsatt en viktig arena.

Det mener dentsu-topp Paal Fure.

KOM24 møter han på dentsu beach, deres store strandpaviljong som byrågruppen bruker til møter av ulike slag og for å pleie kontakter.

–  Det var nok mer spennende for flere marketingfolk i Cannes før, først for rene reklamefolk, så etter hvert et bredere lag av kreatører så etter hvert kreatører av det mer moderne begrepet og i de senere årene en langt flere innen moderne marketing. Men på grunn av prisnivået her, både på selve festivalpasset, overnatting og bare det å henge rundt, så er det «unaffordable» for de fleste virksomheter, mener han og snakker om at det fort kan koste en million kroner for et norsk byrå som vil satse å ta Cannes på fullt alvor. 

Da inkluderer han innsendelser, pass, overnatting samt mat og drikke for titalls medarbeidere i uken festivalen varer.

– Det skal jo forsvares på en eller annen måte og jeg har problemer med å se at det er et positivt regnestykke for de fleste norske byråer eller selskaper, sier han.

Et resultat av det er og at det er stadig færre norske bidrag sendt inn til konkurransen og færre nordmenn som har tatt turen til den franske rivieraen. I år kom det inn 76 bidrag til konferansen, noe som er en halvering sammenlignet med noen år siden. Det blir heller ikke, for andre året på rad, arrangert noen strandfest i regi av Kreativt Forum. 

Fra den norske delen av dentsu var de to stykker i Cannes på det meste.

– Grunnen til at vi som dentsu, og mange andre globale byrå, teckselskaper og medieaktører, velger å være her, er for å bringe en del folk samen som man ellers hadde brakt sammen på et annet vis. Så det blir som et alternativ til en årlig konferanse eller å delta på et antall andre events, sier han og forteller at festivalen for dem er blitt et showroom og meeting room. 

– Det er møter og møter og møter og middager og middager og middager, sier han.

– Får du som leder noe ut av å være her?

– Nei, det vil jeg ikke si, sier han. 

I alle fall ikke nok. Derfor er han i byen i bare to dager, og har dobbelt opp med vanlig arbeid samt møter med kunder, kolleger og partnere her.

Fure forteller at han jobber som om han ville jobbet om han var i Oslo, Stockholm eller Amsterdam. 

– Vi er her for vi har noe å gjøre her, som ellers måtte gjøres på et annet og mer kronglete vis. Jeg jobber på teams på rommet fra 0800 til ettermiddagen, sier han og forteller at han må sitte på gulvet, da det ikke er noen stol på rommet. 

Fure mener at det må skje store endringer på både programmet og kostnadsnivået før man vil se en oppsving fra norske byråer i Cannes igjen. Som en konsekvens av det tror Fure det vil dukke opp et alternativ til Cannes i framtida.

– Jeg antar det dukker opp en helt annen kreativ festival, et helt annet sted, hvor kreatørene kan være i sentrum og være mange. For det er ikke lenger Cannes.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS