Fam Viggen og Hanna Sætre fra Trigger representerer Norge i PR-kategorien i Young Lions i Cannes.

Klar for PR-kamp i Cannes: – Nå går det for full maskin

Trigger-duoen er Norges håp i Young Lions PR – KOM24 møtte dem rett etter briefen – Nå har de bare timer på seg til å redde verdens ville bier.

Publisert

(CANNES): Hanna Sætre og Fam Viggen fra Trigger hadde akkurat fått utdelt briefen i årets Young Lions PR-konkurranse da KOM24 møtte dem rett etter seansen. Litt overveldet, men fulle av entusiasme. 

En halvtime senere dukket de også opp på happy hour – og selv med under 24 timer på seg til å løse oppgaven, tok de seg tid til både et glass og en prat.

– Det er fryktelig varmt og litt overveldende, men utrolig gøy. Vi har blitt tvunget til litt networking, så vi er godt i gang, sier Viggen.

– Vi hadde en felles inspirasjonsøkt med de andre deltakerne, og nå som vi har fått briefen, er vi skikkelig motiverte for å klekke ut ideen, legger Sætre til.

– For full maskin

De to Trigger-rådgiverne vant den norske Young Lions PR-finalen tidligere i år med kampanjen «Zero Point Demand». Nå skal de konkurrere mot 31 lag fra hele verden i det som regnes som PR-verdensmesterskapet for unge talenter.

Årets brief kommer fra kampanjen «Bee Wild» og handler om å redde verdens ville bier – og med det sikre biodiversitet, matproduksjon og medisinske fremskritt.

– Briefen handler om noe veldig viktig. Den betyr masse, og treffer rett i hjertet, sier Sætre.

Etter briefgjennomgangen kastet de seg rett ut i brainstorming.

– Nå går det for full maskin! Vi har begynt å få ut alt vi har i hodet. Vi fikk tips om å snakke med folk og teste ideer muntlig – det er gull verdt, sier Sætre.

– Jeg må ta et lite steg tilbake og analysere litt, men briefen er kjempegøy, sier Viggen.

De forteller at årets konkurranse vurderes 30 prosent på selve idéen – resten handler om strategi og hvordan løsningen kan skape faktisk effekt.

Trigger i Cannes for aller første gang

Dette er første gang Trigger har deltakere i Young Lions, og både Sætre og Viggen kjenner på stoltheten over å representere byrået i Cannes.

– Det er utrolig gøy å representere Trigger her. Vi får masse heiarop hjemmefra, sier Viggen.

De er tydelige på at ambisjonene er høye – men at opplevelsen og læringen er like viktig.

– Det hadde jo vært helt rått å vinne. Men viktigst er å levere noe vi selv er fornøyd med, sier Sætre.

– Også skal vi ha det skikkelig fett, legger hun til og ler.

De siste dagene har de rukket å møte unge kreatører fra hele verden, og de beskriver det som både motiverende og inspirerende.

– Det å være her kan åpne mange dører. Alt fra networking til å utmerke seg med et case som faktisk betyr noe. Det er utrolig mye læring og motivasjon i det, sier Sætre.

Nå tikker klokken mot innlevering. Men først: ett glass i solnedgangen.

Powered by Labrador CMS