Kommunikasjonsdirektør Caroline Lunde i Telenor Norge

#MinJobb

– Jeg blir imponert når jeg ser ledere under press som allikevel har selvtilliten til å vise ekte åpenhet

Bli bedre kjent med kommunikasjonsdirektør Caroline Lunde i Telenor Norge i #MinJobb-spalten.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Med spalten #MinJobb ønsker KOM24 å få kommunikasjonsfolk til å snakke om jobben sin, hva som inspirerer dem i arbeidet, hvilke utfordringer som finnes i bransjen - og hva som er god kommunikasjon.

Denne gang er det Caroline Lunde i Telenor Norge, som svarer i spalten.

– Hva er tittelen din - og hva går jobben din ut på?

– Min formelle tittel er Vice President Communications Telenor Norway, men jeg foretrekker å bruke kommunikasjonsdirektør for Telenor i Norge som er mer forståelig. Jeg er så heldig å lede tre fantastiske team som jobber med kommunikasjon og sponsorater for Telenor i Norge. Vårt hovedmål er å bruke Telenor sin stemme til å skyve verden fremover.

– Hva liker du best med jobben din?

– Da Norge stengte ned 12. mars ble nesten all vår kontakt med omverdenen digitalisert. Telenor sine tjenester har aldri vært viktigere for samfunnet, og det er helt klart det beste med min jobb – å jobbe med noe som er viktig for folk. Jeg er så heldig som får jobbe med herlige, dyktige og motiverte folk som elsker å skape resultater og heie hverandre frem – uten spisse albuer. Janteloven er forbudt hos oss.

– Hvilke arbeidsoppgaver liker du minst?

– I et så stort system som Telenor er det en del formelle og administrative prosesser. Sånn må det være i et selskap med store verdier, men jeg skal ikke late som at jeg liker å bruke tid på slike oppgaver.

– Hvorfor ville du jobbe med kommunikasjon?

– Det er et svært allsidig fag som gir deg en sentral rolle i en virksomhet sine beste og verste dager. Man er instrumentell i å formidle både gode nyheter og i å håndtere krevende kriser. Jeg motiveres av synlige resultater, det enorme spennet i arbeidsoppgaver og det å stadig utfordres med nye problemstillinger.

– Hvem inspirerer deg i kommunikasjonssektoren?

– Jeg blir inspirert når jeg ser at Norges mektigste treffer meg med kommunikasjon som beveger. Jens Stoltenberg evnet å forene oss som nasjon etter 22. juli: «Om én mann kan vise så mye hat, tenk hvor mye kjærlighet vi alle kan vise sammen» og Bent Høie klarte å få med seg russen på den nasjonale dugnaden med å ved å vise forståelse «Neste sommer finnes ikke når du er ung». Dette er kommunikasjon som beveger og gjør en forskjell for mange.

– Hva gjorde deg sist imponert i kommunikasjonsfaget?

– Jeg blir imponert når jeg ser ledere under press som allikevel har selvtilliten til å vise ekte åpenhet. Man kan mene mye om prosessen og styret rundt valget av ny oljefond-sjef, men den åpenheten Nikolai Tangen demonstrerer er svært tillitsvekkende.

– Hva er god kommunikasjon?

– God kommunikasjon er enkel, tydelig, spennende, visuell, relevant, og den tjener en klar hensikt. Og det er sabla vanskelig.

– Hva mener du er den største utfordringen for din bransje fremover?

– De siste årene har det blitt vanskeligere å vite hva som er «sannheten» om hvordan storsamfunnet fungerer. Fake news, deep fake, aggressiv storpolitikk, konspirasjonsteorier, hacking av informasjonskilder, og desinformasjon generelt gjør at «sannheten» er vanskeligere å finne enn det den var for få år siden.

– Jeg elsker sosiale medier, men det er krevende at kanaler som sprer innhold som påvirker en hel verden, ikke har kildekritiske redaksjoner. Dette er den nye medievirkeligheten, som jo er under stadig debatt og utvikling. Det er uten tvil vanskeligere å eie sannheten – til og med om sin egen virksomhet og produkter. Dette kjenner vi i Telenor på kroppen rundt de helt hårreisende konspirasjonsteoriene rundt 5G som har versert i det siste, som verken støttes av forskning, fageksperter eller myndigheter.

Powered by Labrador CMS