Mattis Skjevling har fått ny jobb i Trondheim.
Mattis Skjevling har fått ny jobb i Trondheim.

Mattis har fått jobb i designbyrå: – Jeg var klar for nye utfordringer

– Jeg håper trenden jeg ser i dag med å benytte seg av eksperimentell typografi med sterk egenart fortsetter.

Publisert Sist oppdatert

– Jeg håper trenden jeg ser i dag med å benytte seg av eksperimentell typografi med sterk egenart fortsetter, sier Mattis Skjevling (26) til KOM24.

Han har nettopp fått seg jobb som grafisk designer i Tank.

Byrået har 20 ansatte fordelt på Oslo, Trondheim og Tromsø og Skjevling blir en del av gjengen i trønderhovedstaden, der han får fire kolleger.

Var klar for nye utfordringer

– Jeg var klar for nye utfordringer og hadde et ønske om å jobbe med sterke designkonsept, samt få større frihet til å jobbe med design. Da jeg gjorde research på Tank etter at jeg så stillingen utlyst så jeg at de hadde laget utrolig fine jobber tidligere og at de jobbet med spennende kunder, sier han.

Han kom fra stillingen som grafisk designer i Centerteam reklamebyrå, hvor han har vært i tre år, før han skiftet beite.

– Det har og vært noen overskuddsprosjekt på siden. Blant annet profilering for Pecha Kucha, filmplakater og visuell identitet for et nyoppstartet produksjonsselskap, forteller han.

Før det har han toårig fagskoleutdanning i grafisk design ved NKH (nå Høyskolen Kristiania) og årsstudium ved Solent University for å få bachelorgrad.

Hans første prosjekt i den nye jobben er å lage ny visuell identitet for en nasjonal kulturinstitusjon.

Som grafisk designer sier Skjevling at han blir veldig glad når han ser design som er visuelt og konseptuelt sterkt, og kanskje særlig når man tør å satse på ekspressive uttrykk som er litt utenom det vanlige.

– Jeg håper trenden jeg ser i dag med å benytte seg av eksperimentell typografi med sterk egenart fortsetter. Det har nok kommet litt av den store omveltningen til sans serif-baserte identiteter vi har sett den siste tiden, sier han.

– Mange ser veldig like ut

Mange store aktører har ryddet i sin visuell profil og kommunikasjon, som gir de et solid og slitesterkt uttrykk.

– Men dette har ført til at mange ser veldig like ut. En del har da sett muligheten til å skille seg ut ved å gjøre det motsatte av alle andre, forteller Skjevling.

Han sier han også syns det morsomt å følge med på trender som oppstår i små subkulturer som vokser og spres gjennom globale designmiljø som inspirerer hverandre hele tiden.

– Såpass kjapp deling skaper jo en del kopiering men jeg tror også det kommer et ganske fint mangfold ut av det, mener han.

Powered by Labrador CMS