Denne helsiden var på trykk i papirutgaven til Dagens Næringsliv onsdag.

Propr med frekt svar på Nordviks kåring – Ville aldri gjort det samme tilbake, svarer Nordvik

– Vi som er en utfordrer i bransjen kan jo ikke la en slik mulighet til å vise oss litt fram gå ifra oss.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

– Vi tror virkelig at Nordviks annonse var gjort med beste intensjoner, men at utførelsen ikke ble helt riktig, sier Christian Bedsvaag til KOM24.

Han er sjef for digital markedsføring i Propr, som er en selge-bolig-uten-megler-tjeneste.

De to digitale versjonene ble publisert tirsdag i sosiale medier.

Midt i blinken

Lørdag reklamerte eiendomsmeglerfirmaet Nordvik over flere sider i papirutgaven til Dagens Næringsliv, der de viste resultatene av deres egen kåring over deres beste eiendomsmeglerne, og deres beste kvinnelige eiendomsmeglerne. Dette fikk raskt mange reaksjoner og kritikk fra flere hold.

Christian Bedsvaag i Propr.

– Vi som er en utfordrer i bransjen kan jo ikke la en slik mulighet til å vise oss litt fram gå ifra oss.

Kampanje omtalte stuntet først.

Sammen med reklamebyrået Mos, fikk de raskt en idé om hvordan de skulle svare direkte på Nordviks annonse.

«Du trenger ikke være mann for å selge bolig. Du trenger faktisk ikke være eiendomsmegler heller.»

– For oss som ønsker å vise at hvem som helst kan selge egen bolig, så var jo dette midt i blinken.

– Åpenbart at vi feilet

Kommunikasjons- og HR-direktør i Nordvik Tom André Aas, opplyser at de har fått med seg annonsen til Propr.

Kommunikasjons- og HR-direktør i Nordvik, Tom André Aas.

– Vi har registrert annonsen, og de står selvfølgelig fritt til å gjøre hva de vil. Vi innser at vår annonse kom helt feil ut, men det var med de beste intensjoner. Vi ønsket kun å løfte fram våre kvinnelige eiendomsmeglere som er underrepresentert i bransjen, for å vise hvor utrolig stolte vi er av dem, forteller han til KOM24.

– Jeg vil igjen understreke at vi er fryktelig lei oss, og at det er helt åpenbart at vi feilet.

– Ville dere gjort det samme som Propr, om situasjonen var snudd?

– Nei! Det hadde vi ikke gjort. Uavhengig av sak eller bransje.

Dette er ikke første gang Nordvik kommer litt skeivt ut. I februar i fjor ble en skjermdump fra en boligannonse i Bodø sentrum delt hyppig i sosiale medier. På et bilde av boligens balkong og utemøbler, var påfølgende tekst skrevet inn:

«Her kan man kanskje pul».

– Først og fremst synes vi det er kjedelig, men feil skjer og vi tar dette til oss. Feil blir diskutert omfattende internt og vi gjennomgår alle våre rutiner for å forbedre oss.

– En rimelig grei servering

Det er reklamebyrået Mos som har utarbeidet kampanjen for Propr.

– Det var et lite stikk til eiendomsmeglerbransjen, men helt i Propr ånden, forteller kreativ leder Helena Egeland til KOM24.

Kreatør Helena Egeland i Mos.

– Propr er en modig kunde og merkevare som ønsker en slik type kommunikasjon og som ikke er redd for å vise seg fram.

Mos og Propr har hyppige dialoger for å diskutere hvordan de skal løfte merkevaren fremover.

– Det er ikke lenge siden vi snakket om hvordan vi skulle følge mediebildet tettere for å få fram at Propr er en utfordrer i deres bransje. Du kan si at det da var en rimelig grei servering når Nordvik-annonsen kom på trykk.

Det var aldri noen tvil om at de skulle kaste seg rundt og komme med en kommentar på annonsen.

– Kjetil Eriksson, daglig leder i Propr, var raskt på ballen og en helside kom på trykk allerede på onsdag.

De to digitale versjonene ble publisert tirsdag i sosiale medier.

Powered by Labrador CMS