Markedsavdelingen til Citybox skjønte først i helgen at de har «overtatt» stafettpinnen fra Finn: – Vi lo godt

Hadde ikke fått med seg Morgensterns Finn-reklame med Ropstads bolig-tabbe. Lagde sin egen pendlerbolig-reklame i helgen.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Etter Ropstad-saken spøkte vi internt om at vi burde gjøre noe rundt det, siden vi tilbyr rimelig overnatting et steinkast unna Stortinget og har mange pendlere og arbeidsreisene som gjester. Men denne ideen kom til oss først etter saken hadde roet seg i mediene, og da tok vi vurderingen om at vi var for sent ute fordi det ikke var like aktuelt lenger, sier markeds- og kommunikasjonssjef i Citybox, Dorthea Berge til KOM24.

– Den var kjempegøy

De hadde nemlig ikke fått med seg at Finn hadde gjort noe rundt Ropstad-saken, og ble først gjort oppmerksom på det nå i helgen, etter at deres «kampanje» hadde gått ut.

– Når vi da så Finn sin kampanje lo vi godt, den var jo kjempegøy!

I forbindelse med stortingspresident Eva Kristin Hansens pendlerbolig-tabbe, var de klare for å sparke fra seg, med en helside i Dagens Næringsliv.

«Pendlerleilighet like ved Stortinget! Bo billig og sentralt hos oss, så slipper vi flere «misforståelser»».

Reklamen ble publisert natt til lørdag digitalt, og var i den trykte DN-utgaven lørdag.

– Vi fikk raskt mange tilbakemeldinger, forteller Berge, og sier det har vært utelukkende positive tilbakemeldinger.

– Vi merket umiddelbart at dette har engasjert et stort publikum - det gikk en kule varmt i helgen, kan du si.

Spøker med misforståelse

KOM24 har tidligere skrevet om hvordan Morgensterns kreative team på drøye 20 timer lagde Finn-reklamen som var et stikk mot Kjell Ingolf Ropstad. Reklamen var synlig på et Clear Channel board i lille Grenen ned mot Stortinget.

Citybox-ideen ble utviklet internt, og hjelpen kom fra det bergesbaserte designbyrået Overhaus.

Etter at bolig-situasjonen til Hansen ble kjent, ble det tatt noen kjappe telefoner internt i Citybox. Deretter kontaktet de Overhaus, som har stått for det visuelle til kampanjen.

– Derfra gikk det svært kort tid før vi hadde plakatene i hånda, og fotograferingen kunne begynne.

I kommentarfeltet på Facebook har Citybox blitt kritisert for at de lot plakatene henge for lenge i Oslo.

– Plakatene ble hengt opp for å kunne ta bilder av dem til sosiale medier. Vi tenkte at dette hadde en mye sterkere visuell effekt enn å kun dele selve annonsen. De fleste ble tatt ned rett etter fotografering, men noen ble stående til dagen etter og tatt ned da, men det var aldri en plan om at plakatene skulle bli hengende. Vi er fullt klar over plakatforbudet i Oslo.

– Eller er det nå vi burde si at det var en misforståelse, spøker Berge.

Ikke redd for å sparke fra seg

Hele kontoret til Citybox, altså alle funksjonene består av fire i Bergen, og fem i Oslo.

– Vi er enn så lenge en liten gjeng, og vi er alle litt poteter slik de fleste har bidratt på en eller annen måte i denne kampanjen.

Kampanjen har så langt fått flere tusen likes på Facebook, og Berge lover at dette ikke nødvendigvis er siste gang de fyrer løs med en slik kampanje.

– Vi mener hotellbransjen er litt gammeldags. Vi ønsker å vise at vi tar utfordringer, følger med og er aktuelle. Selv om vi foreløpig er en liten aktør, er vi en utfordrer som ikke er redd for å spøke eller sparke fra oss. Dette viser også at vi kan agere raskt.

Powered by Labrador CMS