Rekordvekst for norsk plattform etter Metas omstridte grep
Femdobling i nye brukere på Hudd: – Folk er ferdige med manipulasjon
Den norske sosiale plattformen Hudd opplever rekordvekst etter at Meta har fått sterk kritikk for sin bruk av persondata og krav om betaling for å slippe målrettet reklame.
– Det er en femdobling i antall som blir med på Hudd hver eneste dag. Dette skjer over hele landet. Folk er ferdige med manipulasjon og misbruk av data. De vil ha kontroll og Hudd gir dem det, sier kommunikasjonssjef Jonas Floberg Åkre i en pressemelding.
Bakgrunnen for veksten er to kontroversielle grep fra Meta de siste ukene: Selskapet har begynt å bruke private meldinger i Messenger til å trene kunstig intelligens, og har igjen gitt brukere valget mellom å betale eller akseptere personifisert reklame.
Datatilsynet omtaler praksisen som en trussel mot personvernet, og Forbrukerrådet har oppfordret brukere til å vurdere alternativer.
– Vi selger ikke persondata, og vi kommer aldri til å gjøre det. Hudd er bygget for folks hverdag og en fremtid der dine personlige opplysninger ikke er en vare til salgs, sier gründer Eigil Tarjem.
Hudd har nå passert 133 000 verifiserte brukere og over 10 000 aktive grupper – fra vennegjenger og foreldregrupper til borettslag og idrettslag.
Ifølge selskapet verifiseres alle brukere med Vipps eller BankID. Plattformen har ingen anonyme kontoer, ingen manipulerende algoritmer og deler ikke data med tredjeparter.
– Veksten er organisk, lokal og ekte. Det skjer fordi folk tar grep selv, og fordi Hudd er bygget for hverdagen deres, sier Åkre.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no