
Nisjebyråene utfordrer de store: – Mange kunder føler seg ikke sett
Kommunikasjonsbransjen bugner av nyetableringer. Blant de ferske utfordrerne er Storvik & Bjerkeng – et byrå som vil være tett på kundene.
– Mange kunder føler seg ikke sett i møte med de store byråene. Jeg har snakket med flere som har opplevd at byrået ikke forsto konseptet deres, eller at kontaktpersonen plutselig ble byttet ut – og da forsvant hele relasjonen. De følte seg ikke godt nok ivaretatt. Det vil vi gjøre annerledes, sier Lars-Otto Bjerkeng til KOM24.
Sammen med barndomskompis Vebjørn C. Storvik har han startet kommunikasjonsbyrået Storvik & Bjerkeng.
De to er blant over 150 nyetableringer i kommunikasjonsbransjen hittil i 2025, slik KOM24 nylig har omtalt. Felles for mange av de nye byråene er et ønske om å være et nærmere og mer personlig alternativ til de etablerte og større aktørene.
– Mange sliter med å holde følge
Storvik har bakgrunn som journalist i HandelsWatch og har tidligere jobbet som prosjektkoordinator ved NMBU. Bjerkeng har over seks års erfaring som grafisk designer og kreativ leder i Mediabooster.

– Vi hadde lenge snakket om å kombinere ferdighetene våre og skape noe sammen. Det startet med en tilfeldig melding en kveld: «Skal vi ikke starte vårt eget lille eventyr?» Vi var begge på et punkt i livet hvor det føltes riktig. Litt nå eller aldri – så vi bestemte oss for å kjøre på, sier Storvik, som i dag er daglig leder.
Byrået er eid 50/50 og posisjonerer seg som et fullservice PR- og kommunikasjonsbyrå for små og mellomstore bedrifter.
– Vi har allerede flere spennende prosjekter på gang, samarbeider med ambisiøse kunder og har store planer fremover, sier han.
De beskriver seg som den kreative avdelingen kundene skulle ønske de hadde internt.

– Vi tror ikke på tilfeldigheter, vi tror på helhet. Det visuelle, strategiske og kommunikative må spille sammen. Da skaper vi kommunikasjon som er både tydelig og troverdig, sier Storvik.
Ifølge duoen er det særlig én type tjeneste kundene etterspør akkurat nå:
– Det er stor interesse for nettsider. Teknologien utvikler seg raskt, og mange små og mellomstore bedrifter sliter med å holde følge. Der ser vi at vi kan gjøre en forskjell, sier Lars-Otto Bjerkeng, som er kreativ leder i selskapet.
– Familienavnet står på spill
Selv i et mettet byråmarked mener de to at det fortsatt er plass til nye aktører – så lenge man leverer tydelig verdi.
– Vi ønsker å være mer enn bare en leverandør. Ambisjonen er å være den kreative kommunikasjonsavdelingen du skulle ønske du hadde in-house, sier Storvik.
De ønsker å skille seg ut med nær kundekontakt og gjennomarbeidede leveranser.

– Kundene vil ha det enkelt, ærlig og personlig. Det er akkurat det vi prøver å levere. Vi er opptatt av å bygge tillit og engasjement – med åpen kommunikasjon og kvalitet fra øverste hylle, sier han.
– Vi skal være en pålitelig samarbeidspartner – og det skal være hyggelig å jobbe med oss, legger han til.
Navnevalget er heller ikke tilfeldig.
– Familienavnene våre står på spill. Vi ønsker å bygge noe vi kan være stolte av. Med navnene våre på døra må vi levere.
Foreløpig er det kun gründerne selv som jobber i selskapet, men planene fremover er klare.
– Nå handler det om å bygge solide kundeforhold og levere kvalitet. Drømmen er å vokse, ansette og etter hvert bygge et lite, sterkt team.