Strawberry og TRY tok kveldens første gull.

Gulltaggen 2025: Se alle vinnerne!

Her finner du oversikten over alle vinnerne i årets Gulltaggen.

Publisert Sist oppdatert

(Carls, Oslo): I kveld arrangeres prisutdelingen Gulltaggen, som hedrer kreativ bruk av teknologi innen digital markedsføring. Det deles ut priser i elleve ulike kategorier.

Årets juryledelse:

  • Juryleder: Bendik Høibraaten, TRY
  • Nestleder: Henrik Hildre, Storyhouse Egmont
  • Teknologi og design: Karen Fonk, Knowit Experience
  • Medier: Christian Bernt, WAL
  • Innhold: Espen Bjerke Larsen, TV 2
  • Reklame: Elise Apall, Anti
  • Strategigeneral: Erik Aspaas, Schibsted Partnerstudio

For andre gang er det Kampanje som arrangerer prisutdelingen. Her kan du se hvem som vant i fjor.

Full oversikt over årets vinnere følger nedenfor:

Kampanje

Gull: Strawberry og TRY med «The Anycation Hotel»

Juryens begrunnelse:

«Med solid håndverk i alle ledd, presise og kanaltilpassede uttak, og teknisk gjennomføring i verdensklasse, er vinnerbidraget et godt eksempel på at selv de mest taktiske kampanjene kan være emosjonelle».

Sølv: Grilstad og POL med «Stranda – Big in Japan» 

Bronse: SiO og TRY med «GonoRebrand»

Kanal

Gull: NRK og ANTI med «Rekviem for Tise»

Juryens begrunnelse:

«Caset viser hvordan én kanal, brukt på en helt ny måte, kan bli en del av fortellingen snarere enn bare et sted å fortelle den. Løsningen løfter både konsept og budskap gjennom et håndverk som er presist, relevant og gjennomført til minste detalj. Her møter vi et arbeid som ikke snakker til målgruppen, men med dem, i et språk og en form som treffer midt i hjertet. Dette er et case som redefinerer hva digital historiefortelling kan være, og viser hvordan autentisitet kan bli den sterkeste markedsføringen av alle».

Sølv: Hansa Borg og WAL med «Faxe Kondi - Lanseringen som snakket for seg selv» 

Bronse: Lokførerskolen og Tante Randi med «Norges vakreste kontorlandskap»

NRK, Anti og Tise mottar pris.

Influensermarkedsføring

Gull: Northern Playground og TRY med «The worn once dress»

Juryens begrunnelse:

«Vinneren er en gjennomarbeidet idé som fungerer så bra at de den er ment å påvirke medvirker i kampanjen. Samtidig utfordrer kampanjen bransjen den selv er en del av ved å gjøre kritikk til underholdning».

Sølv: Maarud, Oslo Company og Publicis med «Mike it happen»

Bronse: Hansa Borg og WAL for «Lanseringen som snakket for seg selv»

Innholdsmarkedsføring

Gull: MENY og Publicis med «MenyTok»

Juryens begrunnelse:

«Setter bransjestandard for hvordan man kan bruke egne ansatte til å markedsføre seg selv i egne kanaler. Vinnercaset oser av skaperglede og uhøytidlighet, og tør å utfordre egen merkevares tone of voice for å tilpasse seg plattformen. Vinneren er always on og følger opp kommentarer og følgere på deres premisser».

Sølv: DNT med «Fieldfareruta og slaget om gutt 19»

MENY og Publicis inntok også scenen i løpet av kvelden.

Bronse: SiO og TRY med «GonoRebrand»

Produkt og tjeneste

Gull: Cobrief

Juryens begrunnelse:

«Cobrief er en spennende løsning som viser hvordan AI kan skape reell verdi i et produkt. Ved å bruke teknologi på en smart måte forenkler og demokratiserer de en av de mest byråkratiske prosessene vi har».

Sølv: Eyvi og Unfold

Bronse: Nordvik Bolig og Unfold

Digital opplevelse

Gull: Hyundai og Los & Co med «The Driving Lesson»

Juryens begrunnelse:

«Her har vi en kunde som tar sats og skaper en profilbærende, morsom og relevant holdningskampanje til en målgruppe som stort sett gir blaffen. Men når det gjøres på denne måten slår det gnister. Dette er et strålende eksempel på hvordan man bør bruke teknologi og design til å bygge store opplevelser - og sterke merkevarer. Konteksten på festival er gullstandard. Opplevelsen er samtidig tidsaktuell, smart og engasjerende og potensielt forhindrer den unødvendige dødsfall».

Sølv: Hjernerådet og Stem Agency med «Hjernendin.no – Et digitalt vitensenter om hjernen»

Bronse: Forsvarsmuseet, Anorak og Oslo Audio med «400 Years Alive»

Nettside

Gull: Amundsen og TRY

Juryens begrunnelse:

«Nettsiden oser av taktilitet og tekstur, og viderefører merkevareopplevelsen på en måte som føles både troverdig og inspirerende. Den solide visuelle profilen kombineres med nydelige bilder og historiefortelling. Detaljene sitter, animasjonene føles naturlige, og innholdsproduksjonen holder gjennomgående høy kvalitet».

Sølv: Røroshotellene og Spoon

Bronse: Forsvaret, Bold Scandinavia og Anorak

Digital kampanje

Gull: IMDi og Tante Randi med «Mangfold lønner seg mer enn du tror AS»

Juryens begrunnelse:

«Her får man en rendyrket idé, mekanikk og budskap. Jobben er så enkel at man nesten ikke skjønner hvor bra den er. Juryen er enige om at jobben har en ufortjent ydmyk casefilm. Den har ingen unødvendige omveier, og treffer klink på målgruppa».

Sølv: SiO og TRY med «GonoRebrand»

Bronse: DNB, Visa og TRY med «Skrik deg til Tons of Rock»

«Dette er alle ansatte i Tante Randi», sa en av de ansatte i Tante Randi da de mottok prisen.

Online aktivering

Gull: NRK, ANTI og Tise med «Rekviem for Tise»

Juryens begrunnelse:

«Uten bruk av tradisjonelle reklameflater og betalte medier har man klart å aktivere målgruppen ved å utvide universet fra tv-serien. Rekviem for Tise er en helstøpt jobb som leker med skillet mellom fiksjon og virkelighet – akkurat om serien den promoterer».

Sølv: SiO og TRY med «GonoRebrand»

Bronse: Northern Playground og TRY med «The worn once dress»

Online film

Gull: Coop Extra og WAL med «Omvendt Psykologi»

Juryens begrunnelse:

«Et knippe filmer der humoren, klippeteknikken, kameraføringen, skuespillet og castingen er skreddersydd for kanalen de vises i. Filmene gjør folk usikre på hva i h*** som nettopp traff dem i feeden - og det vises i de 33 000 delingene filmene har fått. Det er fristende å si at gullet i online film sugde, men det ville vært omvendt psykologi».

Sølv: FFO og ANTI med «Fra Funksjonsnedsatt til Funksjonsansatt»

Bronse: Posten og POL med «I skyggen av en julestjerne»

Ærespris

Vinner: Eirik Norman Hansen 

«For sin enestående innsats som formidler, inspirator og forkjemper for et mer menneskelig digitalt samfunn. Han har ikke bare snakket om fremtiden – han har også fått alle til å glede seg til den».

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS