Isprodusentenes kommunikasjon i høysesongen: – Fikk en henvendelse fra et japansk TV-show
Sommer og sol er for mange synonymt med iskrem-spising. Diplom-Is, Hennig-Olsen Is, og Isbjørn Is får mange henvendelser fra ulike kanter.
– Vi planlegger for høysesong i god tid i forveien, og har gode planer utarbeidet sammen med våre samarbeidspartnere. Sommeren er helt klart høysesong, og når vi i tillegg får så varmt og fint vær blir det også et høyere aktivitetsnivå. Det er mange som vil ha kremen av iskrem når solen skinner.
Det skriver Marianne Høy Erikstad, markedsdirektør i Hennig-Olsen, i en e-post til KOM24.
I det siste har det vært varmt flere steder i landet. I Hennig-Olsen har de prioritert å lage innhold på Facebook og Instagram.
– På Facebook blir det gjerne skikkelig kok og godt engasjement når vi lanserer nye smaker, og det er en god kanal for å teste idéer og smakskonsepter på følgerne våre.
– Instagram er en super kanal for å vise frem kremen av iskrem på sitt mest fristende. I sommer viste vi for eksempel frem konseptet softis-vulkan, med en «vulkan» av saus i midten av softisen. Generelt er sosiale medier en svært viktig kanal for oss, og en effektiv og fin måte å kommunisere med kundene, skriver Erikstad.
Mange henvendelser
Folk sender inn flere forslag til nye smaker. Erikstad drar fram Dubai-isen som et eksempel, som ble til på grunn av etterspørsel fra kundene.
– Vi hadde også nylig en henvendelse fra et japansk TV-show som ønsket å lage et innslag fra vår tre meter høye krone-is, som var verdens høyeste krone-is da vi lagde den under arrangementet Tall Ship Races i 2015, skriver hun.
Også i år planlegger de et lignende stunt på samme arrangement, som foregår i slutten av juli i Kristiansand.
– Jeg kan avsløre at det handler om en gigantisk iskrem også i år, men denne gangen en spektakulær Båt-is.
– Er det fremdeles mange som tror at dere heter HENNING-Olsen, eller begynner dette å gå opp for folk nå?
– Det er nok fortsatt mange som ikke er klar over at Hennig-Olsen er et etternavn. Det er nemlig etternavnet til Sven Hennig-Olsen, som startet iskrem-eventyret i 1924. Hennig skal for øvrig uttales med en tydelig G, den er ikke stum slik noen tror. Men det er jo et litt uvanlig navn, så vi har stor forståelse for at mange synes dette er litt vrient, skriver Erikstad.
– Gøy at hele Norge spiser is
Mari Buer Ellestad jobber som direktør for kommunikasjon og organisasjonsutvikling I Diplom-Is.
Også de jobber med kommunikasjon både i selve kommunikasjonsavdelingen og i markedsavdelingen, men med litt ulikt på fokus og i forskjellige kanaler.
– Vi er i utgangspunktet to som jobber med å besvare henvendelser fra pressen og kommunikasjon knyttet til det. Gjennom sommeren fordeler vi pressevakten mellom oss, og får ekstra bistand fra marked om nødvendig.
– Stressnivået er det ikke noe i veien med, men antall henvendelser går i takt med finværet - det er det ikke noe tvil om. Når det er sagt, så er det er jo bare gøy at det er strålende sol og at hele Norge spiser masse is - og at mediene vil skrive om det, skriver Ellestad.
De bruker mest Snapchat, Instagram og Facebook, og har kampanjer gående gjennom høysesongen.
– Nå er det årets nyheter, årets småisvinner «Dream mango og pasjonsfrukt», og ikke minst Royal med «klart det er verd det» som står i fokus.
– Holder hodet kaldt
Geir Håvardstun i Isbjørn Is skriver at det uten tvil er mange som får lyst på en is eller tre i sommerværet.
– Vi har planlagt kommunikasjonen i sommer i god tid, og har sammen med byråene våre satt opp kampanjer som forteller om når vi kommer med bilen og hvilke tilbud vi har.
– Vi har også lansert en limited edition Sommerpinne, en saft-is med bringebærsmak som tidligere kun har vært laget småskala og spist av de ansatte på fabrikken, legger han til.
I tillegg til sosiale medier, bruker de også nyhetsbrev og sender ut SMS om når de kommer til kunder som ønsker å få beskjed. De har mer enn 150 selgere over hele landet som kjører rundt.
– Vi har også store kampanjer i samarbeid med både Schibsted og Amedia og et redaksjonelt samarbeid med Bauer i hele juli hvor vi hver uke trekker en vinner av en fryser full av is.
– Hvilke sosiale kanaler bruker dere mest og hvorfor?
– Vi er mest aktive på Facebook organisk, og ser at det er der vi treffer mesteparten av kundemassen vår, og har betalt annonsering i hele Metas nettverk. Samtidig ser vi også at vi ønsker å utforske andre kanaler, og kommer til å være mer aktive på Snapchat.
– Får dere mange spørsmål eller andre henvendelser?
– Det kommer veldig mange henvendelser inn til kundeservice nå. Det gledelige er at de fleste spør om når vi kommer, om vi ikke kan begynne å kjøre nær der de bor, og de forteller oss at de trenger å fylle fryseren igjen, så det er tydelig at lysten på is er stor nå.
– Vi fikk en henvendelse fra en kunde hvor mannen i huset spiste omtrent 30 Ananassplitt i uka. Vet ikke om det teller mot fem om dagen, men han holder i hvert fall hodet kaldt.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no