Slik løser kom-avdelingene sommerferien
Kommunikasjonsfolk skal også ha sommerferie. I noen tilfeller betyr det at ting må nedprioriteres.
– Vi har en god gjeng på jobb over sommeren. Når det er buss for tog, er det høysesong for arbeid i sporet og behov for kontakt med naboer og lokalmediene.
Det skriver leder for eksternkommunikasjon i Bane NOR, Stine Smemo Strachan, til KOM24.
I Bane NOR har de 30 ansatte i avdelingen.
– Det er viktig for oss å gi ut informasjon løpende om hva vi gjør og hvor vi støyer, så blant nabokontakter og prosjektkommunikasjonsrådgivere er det godt med folk på jobb, skriver Strachan.
De merker at mange journalister har ferie på sommeren, fordi de generelt får færre pressehenvendelser, legger hun til.
– Men det er også lettere å få på saker som hadde vært vanskeligere å få plass til resten av året. Vi planlegger alltid for noen innsalgssaker i juli.
– Vi gjør klart en del innhold til våre egne kanaler før folk tar ferie, men legger ut mindre i juli enn i januar. Tallene viser at det er færre som engasjerer seg både på nettsiden vår og på sosiale medier i juli, og derfor velger vi å legge ut mindre, skriver Strachan.
– Hektisk
Rune Jevne Sjøhelle, kommunikasjonssjef i PwC, skriver at de totalt er 29 i markeds- og kommunikasjonsavdelingen i Norge.
– Vi oppfordrer alle til å ta så mye av ferien sin som mulig i juli, og så er det litt ulikt hvor mange uker de respektive tar. Vårt eneste produkt er folk, det er revisorer, rådgivere og advokater, og i juli er det stort sett ganske stille på de fleste områder, skriver Sjøhelle.
De har derimot beredskap i presseteamet dersom noe skulle skje, og de vet også at det er en og annen henvendelse fra deres internasjonale nettverk også i juli. Store deler av resten av verden tar mye av sin sommerferie i august, legger han til.
Inn mot sommeren er det særlig to ting de prioriterer. Det er kommunikasjon til studenter og nyutdannede og forberedelser til Arendalsuka.
– Sommeren merkes aller best ved at det er lite som skjer på kundesiden. Folk er flinke til å ta ferien om sommeren, og det er vel fortjent. Det er alltid veldig hektisk inn mot slutten av juni, ikke minst fordi vi har avvikende regnskapsår som avsluttes 30. juni.
Noen må være på plass
Joachim Gresslien svarer på vegne av kommunikasjonsavdelingen i Orkla ASA.
De er fire personer totalt i IR- og kommunikasjonsavdelingen sin.
– Vi er opptatt av å sikre god bemanning, samtidig som ansatte får avviklet ferie. I praksis betyr det at vi har en til to personer tilgjengelig gjennom hele sommeren i kommunikasjonsavdelingen.
I sommermånedene prioriterer de det operative og nødvendige, som mediehåndtering, børsmeldinger og eventuelt andre viktige løpende saker. Samtidig reduserer de intern innholdsproduksjon til det som er helt nødvendig.
– Sommeren merkes særlig på antallet mediehenvendelser. I ukene midt i juli er det ofte roligere på nyhetsfronten. Samtidig publiserer vi Orklas resultat for andre kvartal 14. juli, så vi tar ikke ferie helt ennå.
I Orkla Snacks er de to personer i kommunikasjonsavdelingen, skriver kommunikasjonsdirektør Elisabeth Aandstad Ekheim.
Orkla Snacks er i kategoriene godteri, kjeks og snacks, med merkevarer som Nidar, Smash! BUBS, Sætre og KiMs. De har selskaper i syv land.
– Gjennom sommeren prioriterer vi mediehenvendelser så langt det lar seg gjøre.
Kommunikasjonsdirektør i Telenor, Bård Flaarønning, skriver at nettet deres er i hele Norge, og at de skal sørge for at folk har dekning, også i sommer.
De er totalt elleve ansatte i avdelingen.
– Så vi har alltid noen på jobb for å bemanne pressetelefon og ta imot henvendelser, i tilfelle noe skjer. I tillegg har vi kriseberedskap.
– Det blir kanskje litt mindre internkommunikasjon i løpet av sommerferien, og det er også ganske bevist. Vi håper våre ansatte logger av og heller gleder seg til å logge på internkanalene når man er uthvilt tilbake på jobb etter ferien.
Også Telenor-konsernet legger fram kvartalstall 18. juli, så da må noen av kommunikasjonsfolkene være på jobb.
Høysesong
Rannveig Haugen Stiberg svarer på vegne av Statens Vegvesens avdeling for drift og vedlikehold.
De tar vare på 10 600 kilometer riks- og europaveger, og at det ikke finne noen lavsesonger. Sommeren er derimot en høysesong.
– Gjennom hele sommeren er det minimum tre kommunikasjonsrådgivere på jobb til enhver tid. Seksjonen har egen pressevakt og deltar i en felles 24/7-vakt sammen med Kommunikasjon Transport og samfunn. Det er høy pågang fra media, og behovet for informasjon til publikum og trafikanter er stort gjennom hele sommeren. Kommunikasjonsseksjonen har planlagt sin ferieavvikling ut fra dette.
Det som ikke prioriteres på sommeren er blant annet strategisk kommunikasjonsplanlegging. Sommeren er preget av operativt arbeid fra dag til dag, opplyser Stiberg.
– Sommeren merkes godt siden det er så mye arbeid på veg som må gjennomføres på denne tiden av året. For eksempel kan man bare legge asfalt når det er tørt på veien og over en viss temperatur. Særlig i de store byene legges noen vedlikeholdsprosjekt som påvirker fremkommeligheten til sommerferie og fellesferie, når trafikkmengden er lavest. I tillegg kommer ferietrafikk og trafikktopper på ferjer.
– Sjåfører fra inn- og utland med og uten bobil kjører på ukjente veger, og presset blir høyt på veger som ikke er dimensjonert for den store trafikkmengden, særlig på Vestlandet og i Nord-Norge.
Kommunikasjonsseksjonen i divisjon Drift og vedlikehold i Statens vegvesen har ni ansatte. I sommer er to av disse ute i planlagt permisjon. Tre av sju er på jobb hver dag i sommer.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no