Presser på for forbud mot influensers barnereklame Venstre mener det er er på høy tid å innføre nye grep for å styrke barns personvern. Redd Barna kritiserer regelverket som uoversiktlig og fragmentert.
Vil endre alkoholvanene til foreldre med ny kampanje Det å snakke om alkoholvaner er vanskelig. Årets kampanje tar brodden av det ubehagelige, og er en fin icebreaker til å starte samtalen om den vanskelige tematikken.
Regjeringen jobber med aldersgrense for sosiale medier Dagens bruk av TikTok, Snapchat og Instagram for unge, kan bli utilgjengelig.
Vil ha reklame-forbud på digitale plattformer Kari Elisabeth Kaski (SV) mener det er paradoksalt at reklame mot barn forbys på TV, mens det er fritt frem på nettbrett.
Regjeringen utfordres til handling etter stortingsvedtak om reklameforbud Stortinget har bedt regjeringen om å ha en plan klar i desember, men fristen går straks ut.
HR-kritikk treffer Fast Candy etter TikTok-video Fast Candy ber følgerne kommentere sin favorittansatt. Det får arbeidstakerorganisasjonen Handel og Kontor til å reagere.
«Årets matinfluensere» får kritikk for å fremme usunn mat blant barn – Med den påvirkningskraften, hadde man håpet de kunne ha presentert noe annet enn bare usunn og ultraprosessert mat, sier matinfluenseren.
Forbrukertilsynet skal lære barna reklamevett Norske barn utsettes for et massivt reklametrykk i sosiale medier.
Ny forskning avslører: Ingen bevis for at sosiale medier øker risikoen for angst og depresjon Forskere ved NTNU har sett på sammenhengen mellom sosiale medier og barn og unges psykiske helse.
Norske barn og unge fortjener en mer nyansert debatt om TikTok «At Kina kanskje får vite hvor vi bor og hvor glad vi er i søte hundevideoer er kjipt, men det er MYE viktigere å være til stede for ungene våre», skriver Stian Barsnes-Simonsen.
For å si det med influensernes språk: Barna må få bygge sitt eget brand, helt i fred «At det ikke finnes en lovregulering mot selve kommersialiseringen av barna på internett, kan ikke skyldes noe annet enn at noen voksne sitter for mye på telefonen», skriver Bjørn Asgeirsson.