Kari Elisabeth Kaski er kritisk til reklame på digitale plattformer.

Vil ha reklame-forbud på digitale plattformer

Kari Elisabeth Kaski (SV) mener det er paradoksalt at reklame mot barn forbys på TV, mens det er fritt frem på nettbrett.

Publisert Sist oppdatert

– Det er et gigantisk paradoks at vi forbyr reklame rettet mot barn på TV, mens det er fritt fram når de samme barna bruker en iPad, sier SV-politiker Kari Elisabeth Kaski til VG.

Kaski er finanspolitisk talsperson i SVs stortingsgruppe. Partiet ønsker å forby reklame som er rettet mot barn under 18 år på digitale plattformer.

Hun mener tek-gigantene Meta, Google og TikTok utnytter persondata fra barn og ungdom.

Reklame rettet mot barn er allerede forbudt på TV ifølge markedsføringsloven fra 2009.

– Barn utsettes for aggressiv, målrettet reklame. Og når de bruker apper på skolen, selges informasjonen om dem videre av de globale teknologigigantene, sier Kaski til VG.

Avisen har vært i kontakt med de store aktørene som SV kritiserer. Både TikTok og Google sier at de ikke samler inn eller selger informasjon om brukere som tilhører barn og unge.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS