Mari Vasaasen (Hyper), Kristian Schøning-Kristiansen (Hyper), Eli Marie Stavlund (Av-og-til), Ane Lynau (Hyper), Kristina Schaathun-Våreid (Hyper) og Christine Brown Vollan (Av-og-til).
Foto: Hyper
Vil endre alkoholvanene til foreldre med ny kampanje
Det å snakke om alkoholvaner er vanskelig. Årets kampanje tar brodden av det ubehagelige, og er en fin icebreaker til å starte samtalen om den vanskelige tematikken.
Sommerferien er rett rundt hjørnet, og da blir det fort mye eeehhh.
– Når det er sommer og ferietid, vet vi at alkoholkonsumet blant foreldre og
besteforeldre øker, også̊ når barna er til stede, sier Christine Brown Vollan,
kommunikasjonsrådgiver i Av-og-til, i en pressemelding.
Årets kampanje setter derfor lys på barnets perspektiv, for hadde vi visst hvordan
vårt eget barn opplever oss når vi drikker så vi forandrer oss, ville vi trolig ikke gjort
det.
Se reklamefilmen lenger ned i saken.
Bruker humor
Barn klarer ikke å sette ord på hva som føles utrygt når situasjonen oppstår
der mor eller far blir litt annerledes. Og det gjelder ikke bare barna, men også̊ oss
voksne.
For hva sier du til venninnen din som drikker litt for mye når barna er til stede?
Hvordan snakker du til partneren din om sommerens drikkevaner? Hva sier du til
søte bestemor som velger å drikke når barnebarna er på besøk? Noen situasjoner er
vanskelig å sette ord på, og det vil Av-og-til gjøre noe med.
– Det å snakke om alkoholvaner er vanskelig, spesielt i nære relasjoner. Årets
kampanje tar brodden av det ubehagelige, og er en fin icebreaker til å starte
samtalen om den vanskelige tematikken, sier Eli Marie Stavlund,
kommunikasjonssjef i Av-og-til.
Kreatørene Ane Lynau og Kristina Schaathun-Våreid er enige, og sier:
– Ved bruk av
humor skaper vi en uventet, men velkommen pause, akkurat der vi kjenner ubehaget
mest. Vi har jobbet mye med balansen for å få̊ fram sommerfesten vi alle skulle
ønske vi var på, har vært på og kommer til å delta på i sommer. For dette skal være
en påminnelse, situasjonen skal være gjenkjennbar, og budskapet skal treffe oss
alle.
Peder Kjøs med på laget
Rådgiver Kristian Schøning-Kristiansen forteller videre:
– Vi har alle vært i situasjoner
hvor vi tenker 'dette gjelder ikke meg', men sannheten er at mange av oss kan
undervurdere hvor mye vi faktisk drikker foran barna. Det krever mot å bryte denne
barrieren og erkjenne at vi kan forbedre oss. Årets kampanje fra Av-og-til er et viktig
steg i å åpne opp samtalen rundt dette vanskelige temaet, og hjelper oss å bli mer
bevisste på våre egne vaner.
Av-og-til er veldig fornøyde med å ha Peder Kjøs med på laget.
– Han kan hjelpe til med å bryte ned tabuet
og erstatte «eeehhh» med faktiske ord – uten å ødelegge den gode stemningen.
Han har en folkelig tone som er veldig forenelig med vår, sier Stavlund og avslutter:
– For andre år på rad fortsetter vi det gode samarbeidet med
Hyper med kommunikasjon rundt barn og unge. De har levert nok en sterk kampanje
som på en ny måte løfter fram kunnskapen og belyser den viktige tematikken på en
gjenkjennbar, men uventet måte.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no