Espen Linna, fagleder for teknologi og brukeropplevelse i Metro Branding.
Espen Linna, fagleder for teknologi og brukeropplevelse i Metro Branding.

#MinJobb

En nerdete ungdomstid gjorde at Espen fikk lyst til å jobbe med merkevarebygging

Espen Linna mener for mange glemmer bort viktigheten av langsiktig merkevarebygging.

Publisert Sist oppdatert

Med spalten #MinJobb ønsker KOM24 å få kommunikasjonsfolk til å snakke om jobben sin, hva som inspirerer dem i arbeidet, hvilke utfordringer som finnes i bransjen - og hva som er god kommunikasjon.

Denne gang er det Espen Linna, fagleder for teknologi og brukeropplevelse i Metro Branding, som svarer i spalten.

– Hva er tittelen din - og hva går jobben din ut på?

– Fagleder for teknologi og brukeropplevelse. Jobber også som strategisk rådgiver og hjelper kundene våre å prestere digitalt, utvikle gode digitale brukeropplevelser som bygger merkevare, skaper vekst og gjør dem til digitale vinnere i sin kategori.

– I praksis betyr det å jobbe innsiktsbasert, kartlegge digitale kundereiser, innsikt i trender og kategoridrivere, behov, brukervaner, smertepunkter og avdekke digitale mulighetsrom.

– Hva liker du best med jobben din?

– Alle de varierte og spennende prosjektene jeg får jobbet på, kundene våre og den fantastiske gjengen i Metro Branding.

– Hvilke arbeidsoppgaver liker du minst?

– Jeg trives stort sett med alle arbeidsoppgaver, men timeføring og levere reiseregninger troner nok på toppen.

– Hvorfor ville du jobbe med kommunikasjon?

– Jeg var nok litt nerdete i ungdomsårene og alltid hatt en brennende interesse for utvikling og teknologi. En gang rundt 1996 så forstod jeg at internett vil bli en dominerende og viktig flate for markedsføring, merkebygging og kommunikasjon og tok da mitt karrierevalg.

– Hvem inspirerer deg i kommunikasjonssektoren?

– De siste tre-fire årene har digitaliseringen virkelig skutt fart og fått en ekstra boost under Covid-19. Jeg blir veldig inspirert av selskaper som ser nye muligheter og benytter teknologi til å utfordre og modernisere etablerte kategorier og forretningsmodeller.

Jeg blir inspirert av å se store konsern som tør å tenke som en liten start-up og «disrupte» seg selv. Et eksempel kan være Bertel O. Steen som nylig lanserte bildelingstjenesten Otto, eller unge selskaper som Askeladden & Co som digitaliserer og utfordrer alt fra frisører til legetjenester.

Start-up miljøene har eksplodert over hele verden, og nettsteder som producthunt.com er inspirerende å følge med på. Når det kommer til merkebygging og markedsføring er det vanskelig å ikke nevne navn som Mark Ritson, Byron Sharp, Peter Field, Les Binet, Ries og Trout med flere.

LES OGSÅ: Heidi mener det er for mye tåkeprat, innøvd retorikk og buzzord i bransjen

– Hva gjorde deg sist imponert i kommunikasjonsfaget?

– Jeg er imponert over måten Erna Solberg, Bent Høie og Helsedirektoratet med Espen Nakstad i spissen har fremstått og kommunisert under koronakrisen. Jeg vil også trekke frem Fredrik Solvang som en glimrende programleder og kommunikatør.

– Hva er god kommunikasjon?

– God kommunikasjon leverer budskapet effektivt, tydelig og troverdig. Er det i tillegg levert på en kreativ og uventet måte vil avsender også i større grad bli husket.

– Hva mener du er den største utfordringen for din bransje fremover?

– En generell utfordring for mange virksomheter er å tørre å gi slipp på gamle forretningsmodeller, og omfavne ny teknologier plattformer for å jobbe og kommunisere mer effektivt. En annen utfordring jeg ser er at med alle segmenteringsmulighetene i digitale kanaler får mange virksomheter et for taktisk og salgsaktiverende fokus, og glemmer bort viktigheten av langsiktig merkevarebygging.

LES OGSÅ: Kommunikasjonssjefen i Matprat inspireres av de som tør å være ærlige om utfordringer i sin bærekraftskommunikasjon

Powered by Labrador CMS