Det er nesten 10 millioner Meta-kontoer i Norge
Og dette er plattformene som er størst blant norske menn.
Tallene til IPSOS SoMe-tracker for første kvartal av 2025 viser at åtte av ti av oss fortsatt har konto på Facebook og de fleste av oss er innom daglig.
Blant de 3,6 millioner norske profilene som er på Facebook, er det de som er fra 40 år og oppover, som er de mest aktive brukerne. Her er 70 prosent innom daglig. Blant de aller yngste, altså de mellom 18–29 år, er bare 47 prosent innom daglig. Dette er en trend som sakte, men sikkert går nedover. Så seint som i samme periode i 2018, var ni av ti blant de yngste innom.
Mest tid og mest menn
Men Meta mister ikke helt taket på de yngste enda. Det er 2,9 millioner nordmenn med en konto på Insta, og der er det de mellom 18–29 som er de mest aktive brukerne. Her er 61 prosent innom daglig.
Regner man også sammen de 3,34 millioner Messenger-kontoene, hvor omtrent halvparten er i bruk daglig, så er det hele 9,8 millioner Meta-kontoer i Norge.
Ser man nærmere på tallene for sosiale medier i Norge, ser man at det er flest kvinner der ute. Det er faktisk bare på YouTube, X og LinkedIn det er flest menn.
YouTube er den plattform man bruker mest tid på i Norge. 25 prosent av de 2,13 millioner kontoene bruker over tre timer daglig på plattformen. Det betyr at hver dag er det over en halv million nordmenn som bruker over tre timer på YouTube. Det er bare TikTok som er i nærheten av å matche det tallet.
Tallene viser at det er 55 prosent av menn og 42 prosent av kvinnene som har YouTube-kontor. Mennene er størst i alle aldersgrupper og bruken er størst blant de unge.
Flest menn, men kvinnene dominerer
Som KOM24 har skrevet om før, så stuper bruken av X, før kjent som Twitter, i Norge.
Siden høsten 2024 har 300 000 norske X-kontoer forsvunnet og den daglige bruken blant dem som har konto har stupt fra ti prosent til bare fem prosent.
Det betyr at det nå er 900 000 norske Twitter-kontoer igjen.
Før jul hadde 35 prosent av norske menn en X-konto og 20 prosent av norske kvinner det samme, nå viser tallene at det er 30 prosent menn og bare 11 prosent kvinner som har en konto.
Og det er kvinner i alle aldersgrupper som nå rømmer fra Musks plattform.
På LinkedIn ser bildet litt annerledes ut. Her er det flest menn, 30 prosent har en konto og 22 prosent av kvinnene. Men i aldersgruppen 18–39 er det flest kvinner med konto. Men fra 40-årsalderen skjer det et enormt skifte. I aldersgruppen 40–59 år har godt over 40 prosent av mennene konto. For kvinnenes del er bildet slik at fra 40–49 år har 26 prosent en konto og fra 50–59 år bare 14 prosent.
Den daglige bruken på LinkedIn er for øvrig på bare fem prosent, viser tallene.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no