I kampanjen «Big in Japan» tar Stranda steget ut i verden – med fargerik japansk populærkultur, nye spekeskiver og solid historiefortelling i bagasjen. Nå er filmen kåret til månedens beste reklame.

POL vinner Sølvfisken for april med Stranda-kampanje:
– En film man ikke blir lei av å se

Strandamannen drar til Japan – og sikrer POL og Stranda seier i reklamekonkurransen.

Publisert

Reklamebyrået POL går til topps i april med kampanjen «Big in Japan» for Stranda og Grilstad. 

Filmen er laget for å lansere en «verdensnyhet» – helmarinerte spekeskiver – og tar den kjente Strandamannen med på en fargerik reise til Tokyo.

Se vinnerfilmen lenger ned i saken.

Kreativ produktlansering

– Dette er en klassisk og kostbar skruball fra det kreative teamet med «Vi åpner på en travel gate midt i Tokyo …», sa markedsdirektør i Grilstad, Ragnar Johansen, da kampanjen ble lansert tidligere i år.

Han la til:

Sølvfisken:

Januar: TRY for IKEA

Februar: WAL for Altibox

Mars: Morgenstern for Kreftforeningen

April: POL for Stranda

– Men fra spøk til alvor. Dette er en kjempeviktig og stor nyhet for oss, det er aldri laget helmarinerte spekeskiver tidligere. Vi er spente på hvordan det vil tas imot og ville gjøre noe som virkelig skaper oppmerksomhet rundt både merkevaren vår og nyhetslanseringen, sa han videre.

Kampanjen er laget av POL, med Anders Arnoldsen Holm, Benedicte Svartdahl Killi, Anette Bellika Finnanger og Emil Hafslund i kreatørteamet, designere Thomas Eklo Skaara, Jonas Stava og Benjamin Rodgers, prosjektleder Silje Linge, rådgiver Lina Aas-Eng og planner Simon Karlsson.

– Strandamannen har blitt en merkevaremarkør og det har vært en spennende oppgave å pushe karakteren og universet videre. Å bli «big in japan» er jo et merkelig og gøyalt fenomen som passet godt med nyhetslanseringen, uttalte teamet da kampanjen ble lansert. 

– Totalt sett er vi veldig glade for å få lage det vi synes har blitt distinkte filmer og et lekent univers der vi trekker på alt det stilige Japans populærkultur har å by på. Vi håper dette vil skape oppmerksomhet i alle kanaler for Stranda, sa de videre. 

Juryen lot seg begeistre

I sin begrunnelse skriver juryen:

«Sølvfisken for april går til Stranda og Pol for «Big in Japan». Når Stranda-mannen sendes ut på sin drømmereise er det gjort på en utrolig gjennomført måte. Det er aldri tvil om at Stranda er avsender, samtidig som følelsen av å være i Japan er tatt på kornet.»

Videre heter det:

«En styrke i filmen er at nye detaljer dukker opp hver gang man ser den, og juryen er enig om at det ligger svært solid håndverk bak. Dette er rett og slett en film man ikke blir lei av å se. At de også klarer å løfte produktkommunikasjon til kreativ historiefortelling synes juryen fortjener honnør – og vi håper dette er til inspirasjon for andre annonsører!»

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS