Influensere bruker konkurranser til å skape engasjement, og ber ofte følgerne tagge venner for å delta. Å kreve tagging i konkurranser sprer uønsket reklame, advarer Forbrukertilsynet.

Forbrukertilsynet advarer mot falske konkurranser

Førjulstiden er høysesong for konkurranser på Instagram og TikTok. Nå advarer Forbrukertilsynet mot julesvindel fra influensere.

Publisert

Flere influensere bruker adventstiden til å arrangere konkurranser i sosiale medier – ofte med løfter om eksklusive premier og utsolgte julekalendere. 

Nå advarer Forbrukertilsynet mot at mange av disse kampanjene kan være villedende, eller i verste fall ren svindel.

– Det vi dessverre ser en del av, er at det kan være svindel-konkurranser. Det kan være snakk om store premier, sier underdirektør Nina Elise Dietzel i Forbrukertilsynet til NRK.

Tilsynet har tidligere ilagt bøter til influensere som har arrangert konkurranser uten å dele ut premier. Ett tilfelle endte med en bot på 100.000 kroner.

Medieviter Magnus Hoem Iversen forklarer at konkurranser gir influensere mye synlighet og engasjement, men advarer mot at manglende premier kan svekke tilliten.

Forbrukertilsynet ber influensere unngå å kreve at deltakere tagger venner, siden dette sender uønsket reklame videre. De oppfordrer også brukere til å lese vilkårene nøye og være skeptiske dersom noe virker for godt til å være sant.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS