
Så mange jobber med kommunikasjon for kongehuset
Årsrapporten avslører hva kongehusets kommunikasjonsfolk driver med.
Årlig mottar kommunikasjonsstaben på Slottet flere tusen henvendelser, de bistår Kongefamilien i deres kontakt med media, både i deres offisielle virke og i skjermingen av deres privatliv og de legge til rette for møter med folk på stedet når de kongelige er på tur.
Kommunikasjonsstaben legger også til rette for pressens dekning i samarbeid med lokale arrangører, Statsforvalteren og kommunen i forkant av besøket.
Alt dette kommer fram i årsrapporten til kongehuet, som kom for noen uker siden.
Den viser at kommunikasjonssjef Guri Ofstad Varpe har med seg fire ansatte, som har kompetanse innen journalistikk, kommunikasjon, film, foto, sosiale medier og web.
Varpe hadde for øvrig en lønn på 1 385 581 kroner i 2023.
Kommunikasjonsstaben har ansvaret for innhold og
presentasjon i Kongehusets egne kanaler. Nettstedet
kongehuset.no er ryggraden i deres formidling og hadde over to millioner besøkende i fjor.
Men det er ingenting mot hva som skjer i sosiale medier.
Kongehusets Instagramkonto er den viktigste av de sosiale kanalene deres.
I 2023 hadde de 34 millioner visninger fordelt på 139 poster, og kanalen har 350 000 følgere.
I tillegg til en Facebook-konto har Kongehuset også en egen YouTube-kanal.
I tillegg drifter de en rekke andre Instagram og Facebook-sider.
All
vekst og utvikling i sosiale kanaler
skjer uten noen form for betalt
promotering.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no