Havva Kara er daglig leder for den nye butikken til Reitan Retail.
Havva Kara er daglig leder for den nye butikken til Reitan Retail.

Slik skal Reitan få kundene til å handle i deres nye butikk

– Vi fokuserer på lokal kommunikasjon og forankring.

Publisert

– Vi har tatt utgangspunkt i å ta Rema 1000s identitet videre og tilpasse til den urbane Grünerløkka-kunden. Dette er en pilot og vi vil tilpasse sortimentet og merkevaren til de lokale naboforholdene og naboene, sier Inger Sethov, kommunikasjonsdirektør i Reitan Retail, til KOM24.

Som Salg24 har skrevet om i dag har Reitan Retail lansert et nytt by-butikk-konsept. Butikken, som får navnet Innom, skal være en pilot tilpasset kunden i nabolaget og et sted for læring og testing av nyskapende og bærekraftige produkter og løsninger.

SoMe-kampanje

Butikken skal være større enn en kiosk, men mindre enn en vanlig butikk.

Butikken skal tilby kundene 3000 dagligvarer til lave priser, om lag 80 spiseklare ferdigretter og sunn snacks, pluss et eget bakeri i butikken med over 50 ulike brød og bakervarer.

Butikken, som skal være Rema 1000 sin lillesøster, åpner dørene denne uken og her forteller Sethov hvordan de jobber med kommunikasjonen rundt det nye butikk-konseptet.

– I dag, tirsdag, kommuniserer vi i mediene at vi lanserer det nye konseptet. Så har vi en SoMe-kampanje og utendørsannonsering på boards i nabolaget, forteller hun.

I tillegg til SoMe-kampanjen vil de og kjøre en kinoreklame i nabolaget.

Lokal kommunikasjon

– Vi fokuserer på lokal kommunikasjon og forankring, sier hun.

Derfor kommer og daglig leder, Havva Kara, til å fronte butikken deres lokalt.

Merkevarestrategi, visuell identitet og kommunikasjon er utviklet i samarbeid med TRY.

– Konseptet er enkelt, uformelt, inviterende og litt lekent – som butikken. Innom er butikken du stikker innom for det du trenger i farta. Profilen ligger tett opp til storebror REMA 1000, med en litt sprekere blåfarge og litt mer lekent, ungt og urbant uttrykk, sier Sethov.

Målgruppen deres er ultralokal og sikter seg inn mot de unge i nabolaget.

– Vi har gått inn og sett at det er mange unge og mange som har behov for å handle lite og ofte i området, i motsetning til kundegrunnlaget til de større butikken som handler større handlekurver og sjeldnere, forteller hun.

Lokalt utvalg

Nykommeren har overtatt lokalene i Thorvald Meyers gate 23 A, som de siste 23 årene har huset en populær REMA 1000. I umiddelbar nærhet er det flere skoler, blant annet en videregående skole.

– Så dere satser mye på lunsjhandling da?

– Veldig mye lunsj og parkhandling, sier hun.

Derfor har de prøvd å tilpasse vareutvalget de kundene på Løkka vil ha og undersøkelsene viser at de vil ha økologiske, bærekraftige og ferske produkter samt blant annet salater og sushi.

Det er foreløpig ikke planer om å åpne flere butikker.

– Vi fokuserer på denne butikken nå og skal teste og lære. Basert på de tilbakemeldingene vi får, vurderer vi om og hvor neste Innom skal ligge og innholdet i den.

Powered by Labrador CMS