Tove Sæther Hagland håper Mímir Kristjánsson stikker innom rådhuset i Sandnes på et tidspunkt.

Kom-sjefen får ikke svar fra Mímir: – Skuffet

Tove Sæther Hagland i Sandnes kommune har invitert Rødt-politiker Mímir Kristjánsson inn for å vise hva de jobber med i kommunikasjonsavdelingen. Svaret lar vente på seg.

Publisert

– Nei, han har ikke svart. Jeg er litt skuffet over det, sier Tove Sæther Hagland til KOM24.

Kommunikasjonssjefen i Sandnes kommune sendte en e-post til Mímir Kristjánsson den 3. juni. Der inviterte hun Rødt-politikeren til rådhuset i byen for at han skulle få vite mer om hva de jobber med.

Langvarig debatt

Bakgrunnen for invitasjonen er at Kristjánsson gjentatte ganger har uttalt seg svært kritisk om antallet kommunikasjonsfolk i det offentlige.

Senest i februar uttalte han at han hadde vanskelig for å forstå hvorfor det trengs 44 ansatte som jobber med kommunikasjon i Bane NOR.

Tidligere i august var han invitert til en debatt om temaet under Arendalsuka. Da kunne han ikke delta, og fortalte til KOM24 at han var overrasket over hvor mange slike invitasjoner han mottar.

Dette fikk Hagland i Sandnes kommune med seg.

– Han var veldig opptatt med å si at han ikke kunne være med i panelet i Arendal fordi han skulle drive valgkamp i sitt fylke. Vi er en del av det fylket, og da synes jeg han bør ta seg tid til et besøk, sier hun.

Hun ville fortalt Kristjánsson om alle de ulike kommunikasjonsoppgavene de har i kommunen, og at det å kommunisere til innbyggerne er noe det offentlige alltid har vært nødt til å gjøre.

– Når han har kommet med så bombastiske utsagn, bør han vite hva han snakker om. Det er ikke slik at kommunikasjonsoppgavene ble til med inntoget av kommunikasjonsrådgiverne. Vi har alltid kommunisert med innbyggerne våre, men med fremveksten av kommunikasjonsfaget har vi fått aksept for at dette er et fag.

– Et eksempel er renovasjon. Alle synes det er fint at kommunen henter søpla deres, men det må gjøres en informasjonsjobb i forkant for at alle skal vite hvordan og når det skjer.

– En annen ting er de store endringene vi står foran i samfunnet vårt framover. Vi blir flere eldre, og færre i yrkesaktiv alder, og det er et voksende gap mellom hva innbyggerne forventer at kommunen skal levere og hva som er realistisk ut ifra tilgjengelige ressurser. Der ligger det også en enorm kommunikasjonsoppgave, sier Hagland.

– Kan bli bedre

Hagland er ikke sikker på om et besøk hadde overbevist Kristjánsson. Men noe skulle hun klart å få ut av det, tror hun selv.

– Jeg tror han hadde gått ut herfra med en dypere innsikt i hva kommunikasjonsfolk i det offentlige holder på med. Men han ville sikkert ikke vært enig i alt jeg sa, sier hun og ler.

I Sandnes kommune er det nå tre ansatte i kommunikasjonsavdelingen, men normalt sett er de fire. De er i prosess med å erstatte en som sluttet nylig.

– Kristjánsson har vært kritisk til at store virksomheter som Statens vegvesen og Bane NOR har mange kommunikasjonsrådgivere. Har han et poeng der?

– Det synes jeg er vanskelig å si. Kommunikasjonsrådgivere brukes ulikt fra sted til sted, og i Bane NOR gjør de sikkert en del oppgaver som vi ikke ville hatt kapasitet til i kommunen, sier Hagland.

– Men de sitter nok ikke og trommer med fingrene, legger hun til.

Til slutt understreker hun at invitasjonen til Kristjánsson fortsatt står, og at han er hjertelig velkommen.

– Må bli etter valget

Mímir Kristjánsson har blitt forelagt sitatene til Hagland, og sier at han ikke har fått med seg invitasjonen.

– Jeg må også være så ærlig å si at det er andre som står foran Sandnes kommune i køen akkurat nå. Men blir det ledig tid, har jeg ikke noe problem med å ta turen. Men det må nok bli etter valget.

Kristjánsson og Rødt er inne i en intensiv valgkamp. Valgdagen er 8. september.

Han sier videre at han vet hva en kommunikasjonsrådgiver i det offentlige normalt driver med.

– Jeg skjønner at de kan gjøre en viktig jobb, og jeg har heller ikke sagt at de ikke skal være der. Men jeg er fullt klar over at jeg får meldinger fra kommunen jeg bor i om for eksempel søppeltømming.

Likevel synes han at det bør være mulig å stille spørsmål ved om det trengs så mange kommunikasjonsrådgivere i det offentlige. Han synes derimot ikke at fire ansatte i Sandnes kommune er for mange.

– Det høres ikke så voldsomt ut. Men det må også gå an å snakke om hvordan en kommune kommuniserer nå, sammenlignet med tidligere. De tømte søpla da jeg vokste opp også, og da ble det også kommunisert ut når det skulle skje og hva de skulle gjøre.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS