Kommunikasjons- og markedsdirektør Mathilde Vik Magnussen i Kongsberg Digital.
Kommunikasjons- og markedsdirektør Mathilde Vik Magnussen i Kongsberg Digital.

#MinJobb

– Dårlig kommunikasjon kan kjøre et prosjekt, et samarbeid eller en kultur i grøfta på null komma niks

Bli bedre kjent med kommunikasjons- og markedsdirektør Mathilde Vik Magnussen i Kongsberg Digital i #MinJobb-spalten.

Publisert

Med spalten #MinJobb ønsker KOM24 å få kommunikasjonsfolk til å snakke om jobben sin, hva som inspirerer dem i arbeidet, hvilke utfordringer som finnes i bransjen - og hva som er god kommunikasjon.

I dag er det Mathilde Vik Magnussen i Kongsberg Digital som svarer i spalten.

– Hva er tittelen din - og hva går jobben din ut på?

– Kommunikasjons- og markedsdirektør i Kongsberg Digital. Jobben min går ut på å formidle hvordan digitaliseringsteknologi kan transformere verdens industrier.

– Hva liker du best med jobben din?

– Jeg liker å være budbringer mellom teknologiutviklingsfronten og verden omkring. I Kongsberg Digital har vi samlet masse folk som til enhver tid stiller spørsmål om hvorfor ikke noe kan gjøres bedre, og det skjer helt utrolige fremskritt når nysgjerrighet, skapertrang og kompetanse jobber sammen og dytter verden videre. Ikke bare i norsk skala, men i internasjonalt. Jeg syns nettopp det at disse fremskrittene er like relevante for en skipsoperatør i Sarpsborg som en reder i Singapore er spennende.

– Hvilke arbeidsoppgaver liker du minst?

– De som er satte i formen og som bare må gjennomføres.

– Hvorfor ville du jobbe med kommunikasjon?

– Fordi jeg elsker å høre og fortelle historier. De beste er aktuelle på tvers av tid, kultur og geografi og knytter sånn sett mennesker sammen. I tillegg mistrives jeg når folk snakker forbi hverandre fordi det i beste fall fører til suboptimale resultater og i verste fall konflikt. Jeg tror veldig mye kan løses med god kommunikasjon.

– Hvem inspirerer deg i kommunikasjonssektoren?

– Flinke podcastskapere som forteller om et tema du ikke trodde du var interessert i på en sånn måte at du bare må høre mer. Enten det handler om søppelsortering, beinmargstransplantasjoner eller japanske baseballfans. Jeg liker for eksempel More Perfect fra WNYC som handler om den amerikanske høyesteretten eller Følelsen på NRK. Vi kommunikasjonsfolk kan lære mye av de beste på dette feltet.

– Hva gjorde deg sist imponert i kommunikasjonsfaget?

– Akkurat nå syns jeg det er umulig å ikke trekke frem Nicolai Tangen etter tiltredelsen i Oljefondet. Den offensivt utadvendte og «nedpå» profilen bidrar til å gjøre institusjonen mindre høy og mørk og langt mer relevant for folk flest. Å stikke hodet frem bygger selvfølgelig også fallhøyde, men det vil sjokkere meg om ikke langt flere smarte folk søker seg til jobber i oljefondet fremover. Og det er jo ganske bra for Norge.

– Hva er god kommunikasjon?

– God kommunikasjon bygger forståelse på tvers av mennesker, eierskap til utfordringer og setter organisasjoner i stand til å samarbeide om å nå komplekse mål. Det er forretningskritisk. På motsatt side kan utydelig, manglende eller dårlig kommunikasjon kan kjøre et prosjekt, et samarbeid eller en kultur i grøfta på null komma niks.

– Hva mener du er den største utfordringen for din bransje fremover?

– Jeg er positivt anlagt og ser flest lyspunkter, men vi har en ambisjon om å vokse kraftig og da blir det en interessant oppgave å finne og få tak i nok flinke folk.

Powered by Labrador CMS