Zaptec valgte et nytt grep i rekruttering på Linkedin.

Lagde spilleliste-jobbannonse: – Jeg spør aldri først, jeg bare viser resultatet

– Vi ville «uppe» gamet i rekruttering på Linkedin, sier innholdsprodusent i Zaptec.

Publisert

Det norske teknologiselskapet Zaptec leter etter en ny app-developer, og lagde derfor en spilleliste-jobbannonse på Linkedin.

Innholdsprodusent i Zaptec Oscar Tjåland, fikk frie tøyler til å lage hva han ville. Det var da han kom over Linkedin posten til Yuri Veremchuck, hvor han lager en spilleliste kalt «If Spotify playlist was a cold email».

– Vi ville uppe gamet i rekruttering på Linkedin, og ville gjøre noe annerledes. Da jeg så posten til Veremchuck på Linkedin, visste jeg at jeg ville gjøre noe lignende, forteller Tjåland til KOM24.

Oscar Tjåland fikk frie tøyler når han lagde jobbannonsen.

Han tenkte han kunne lage en jobbannonse på samme måte, fordi han ville lage noe folk faktisk stoppet opp for å lese.

– Siden jeg stoppet opp for å lese den posten, tenkte jeg det sikkert fungerte omvendt også. Jeg satte meg ned og lagde et manus hvor jeg skrev ned alle ordene som skulle ut i annonsen, og fant synonymer. Etter en stund hadde jeg laget en spilleliste med ord som fungerte sammen i en setning, hvor vi forteller alle at vi søker en ny app-developer hos oss i Zaptec.

– Kjempelættis

Målet til Zaptec var å gjøre noe nytt.

– Vi ville gjøre noe litt ekstra, noe jeg følte vi fikk til. Jeg synes egentlig det ble sykt kult.

Etter at Tjåland fikk ideen om annonsen, lagde han den før han snakket med teamet.

– Det som er gøy er at jeg spør aldri først, jeg viser bare resultatet. Reaksjonene fra teamet var heldigvis at det var kjempelættis, og at det bare var å kjøre på.

Til slutt var resultatet en spilleliste med en god blanding av musikk.

– Det ble mye alternativt når man lager en spilleliste på denne måten. Resultatet var alt fra rock til hardcore techno til Lionel Richie. Jeg tenker egentlig det passer oss på Zaptec veldig godt, for alle er velkomne her, uansett hva slags musikk du liker.

– Helt konge

Kommunikasjonssjef i Zaptec, Maiken Økland, forteller KOM24 at de ville trekke mer oppmerksomhet til stillingsannonsene.

– Vi ville teste ut noe annet enn det klassiske bildet av en ansatt og med ordene «ledig stilling».

Økland forteller at hun må gi kudos til sin kollega Oscar Tjåland for den kreative løsningen på jobbannonsen.

– Dette her er jo bare helt konge, det er ingenting å sette sin tvil på. Dette startet som en trend, så vi får se om vi gjør det igjen eller følger en annen trend neste gang, forteller Økland.

Powered by Labrador CMS