Prosjektleder Morten Martinsen i Social Media Days 2021.

I fjor måtte Social Media Days avlyses. I år gjør de flere endringer og satser på fysisk oppmøte

Gullenken skifter navn, regionskonferanser skal gjennomføres og dialogen skal bli en annen, forteller prosjektlederen.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

I fjor måtte Social Media Days avlyses på grunn av koronapandemien. I år er planen derimot at det hele skal gjennomføres, i tillegg er det flere endringer som skal settes ut i livet.

– Den viktigste forandringen er at vi vil bygge en faglig plattform som går utover konferansen, forteller prosjektleder Morten Martinsen.

Det er planlagt at hovedkonferansen skal foregå med fysisk oppmøte i Oslo fra 27. til 28 september. Nytt for året er at regionskonferanser skal arrangeres i Bergen, Stavanger, Trondheim og Tromsø. Disse konferansene skal avholdes i løpet av juni og august.

Eget aksjeselskap

Nytt for året er også at Social Media Days er skilt ut som et eget aksjeselskap. Det er selskapet Conventor som har drevet det de siste årene.

Da eventbransjen fikk seg en ordentlig trøkk på grunn av pandemien, ble det tøft også for Social Media Days, og de ble rådet til å skille det ut som et eget aksjeselskap.

– Det viste seg å være en vellykket operasjon. Vi har fått med en investor som har kjøpt opp halvparten av aksjene, og så har Conventor gått inn med det resterende, forteller prosjektlederen.

Neste uke lanserer de nye websider, som skal bli sentralt for endringene fremover.

En fagblogg skal opprettes, med sosiale medier-ekspert Astrid Valen-Utvik i spissen, som også vil invitere ulike skribenter inn. I tillegg vil SMD gjennomføre korte webinarer live på Facebook, som i etterkant vil bli tilgjengelig gratis på nettsiden.

Og hvorfor gjør de dette?

– Vi ønsker å gjøre oss tydeligere som en faglig arena. Vi skal være en plattform utover selve konferansene.

Bilde fra Social Media Days 2017 i Oslo. Sosiale medier-ekspert Astrid Valen-Utvik snakket for 700 deltakere.

Involvere publikum

Den største forandringen deltagerne vil merke er, i følge Martinsen, mer interaksjon og involvering av publikum.

Under konferansene vil de benytte seg av et verktøy slik at publikum kan sende inn spørsmål til foredragsholderne.

– Dersom du har stilt et godt spørsmål, vil alle kunne se spørsmålet som er kommet inn, og like det. Hvis ditt spørsmål har fått mange likes, vil ikke møteleder kommer unna det spørsmålet. Det gjør at salen har makt, mener han.

I tillegg vil konferansen deles opp i tre hovedspor: kreative, performance og strategi - og de ulike foredragene vil bli spisset deretter.

Han håper også de kan få til en workshop underveis i konferansen, og det vil bli større grad av panelsamtaler og diskusjoner.

Martinsen forteller at en erfaring fra tidligere, som de ikke har klart å få godt nok frem, er all den kompetansen som deltagerne på Social Media Days sitter med selv.

– Det sitter 700 stykker i salen som alle jobber innenfor sosiale medier. Den kompetanser som sitter i salen er høy, og summen er høyere enn vi noengang kan klare å servere fra scenen. Vi ønsker å synliggjøre den kompetansen deltagerne har. Det blir viktig i planleggingen som det nå holdes på med.

Martinsen forteller også at deltagerne og følgerne vil merke en annen type dialog fremover.

– Responsen på Facebook skal bedres, og man kan forvente i større grad enn tidligere å få svar.

Gullenken skifter navn

Den gjeve prisutdelingen kjent som Gullenken, har nå byttet navn til Social Media Awards.

Det ni kategorier som skal deles ut, og noen av de er nye for året. Akkurat hvilke kategorier som skal lanseres, er fortsatt under planlegging.

Prisene skal deles ut på hovedkonferansen i Oslo, men de vil også oppfordre til å nominere kandidater fra regionene.

– En risiko

Er det én ting eventbransjen har lært de siste månedene, er det at det er vanskelig å planlegge i usikre tider. Å invitere til et event med fysisk oppmøte er ikke bare bare.

– Vi har tenkt på det. Det er en risiko, men vi har sett på alle type parametere med tanke på hva helsemyndighetene sier. Det er også derfor vi starter med regionskonferansene. Der har vi en deltagelsesbegrensning på 200 stykker, noe som det ser ut som vi skal få lov til etterhvert. Vi forholder oss hele tiden til de gjeldene reglene fra myndighetene, sier han.

De som ikke skulle få plass på en fysisk konferanse, vil få tilgang digitalt gjennom en stream med en lavere pris, eller eventuelt få tilbake differansen fra allerede kjøpt billett.

Han forteller også at de som kjøpte billetter til fjorårets avlyste konferanse, vil få tilbud om gratis billett i år.

Powered by Labrador CMS