Sikrer designheder til Norge

TRY, Olssøn Barberi og Bleed hevder seg i internasjonalt selskap.

Publisert

Denne uken ble vinnerene i både ADC Awards og Type directors club offentliggjort, begge konkurransene er i regi av The One Show, og det er flere norske vinnere på listen.

Det lille designbyrået OlssønBarbieri er på vinnerlisten med kampanjer for Kokkeløren og Avamposto Gin.

– Det er veldig viktig for motivasjonen vår, som et lite team betyr det selvfølgelig mye, sier Henrik Olssøn til KOM24.

Byrået består av tre personer og ble startet opp i 2005. 

De kaller seg spesialister på identitet og pakning innen mat og drikke og jobber for både norske og internasjonale kunder. 

– Det er merkevarestrategi, historiefortelling og design vi fokuserer på i livet, så vi er takknemlige for at vi høster noen priser, sier han og forteller at de har vunnet internasjonale priser hvert år siden 2009.

Designjobben for denne Gin-flasken kan bli en vinnerjobb for OlssønBarbieri.
Designjobben for denne Gin-flasken kan bli en vinnerjobb for OlssønBarbieri.

Jobbene de er nominert for nå er for visuell identitet og pakningsdesign for Kokkeløren og Avamposto Gin, hvor de har tegnet den visuelle identiteten.

– Det er viktige prosjekter for oss begge to.  Avamposto var en teknisk utfordring hvor vi pushet grensene for hva som er mulig å oppnå i etikettproduksjon, sier han. 

Prosjektet ble presentert under LuxePack i Monaco i oktober er også nominert for priser i Dieline Awards og Visuelt. 

Kokkeløren, som er en lokal matkasse leverandør, er for dem et større prosjekt som omfatter både hjemlevering og dagligvare.

Det eneste de vet så langt er at de har vunnet, men om det blir gull, sølv eller bronse, det vet man ikke før i mai, når prisutdelingen er. 

Olssøn sier at de ikke kommer til å reise til New York for å se hva de vinner. 

– Med så mange spennende prosjekter som vi har nå, har vi dessverre ikke tid til å reise bort, sier han.

TRY Design har aleine sikret seg fire plasser på pallen, fordelt på to i hver av konkurransene. 

– TDC og ADC er blant de viktigste konkurransene for vårt fag. Her sitter verdensledende designutøvere i juryene, og arbeidene som sendes inn kommer fra de beste byråene i hele verden. Å stå på vinnerlisten her er et viktig bevis på at arbeidet vi leverer i TRY Design holder et internasjonalt nivå, skriver Tonje Jæger, leder i TRY Design i en e-post til KOM24.

– Vi har siden dag én hatt et felles mål om å om å ta en tydelig posisjon som et strategisk designbyrå og dette er en deilig bekreftelse på at vi kan hevde oss blant de beste, sier hun. 

Det er jobbene for henholdsvis Vitenskapsmuseet og logo for Dansekampen for Norges Danseforbund, som har sikret de vinneplasser. 

Begge har en nominasjon hver, i hver av konkurransene. 

Også Bleed har to vinner-jobber på ADC, en for Selective Music og en for University of Arts Linz.

Selective Music kan de også vinne med i TDC.

Boken Hendelser ved vann av svenske Kerstin Ekman ble til en TV-serie som gikk på NRK som påskekrim i 2023. 

Der er Snøhetta med på vinnerlaget.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS