– Mange er engstelige i møtet med mediene, og det å bistå til større trygghet i slike situasjoner, er alltid givende, sier Bjarne Laastad
– Mange er engstelige i møtet med mediene, og det å bistå til større trygghet i slike situasjoner, er alltid givende, sier Bjarne Laastad

#MinJobb

Han var først hallomann på TV 2 – Nå gir Bjarne medierådgivning til de som trenger det

– Jeg husker jeg ble overrasket over hvor dårlige flere voksne var til å forklare og argumentere, og ble tidlig glad i å leke med språk.

Publisert Sist oppdatert

Med spalten #MinJobb ønsker KOM24 å få kommunikasjonsfolk til å snakke om jobben sin, hva som inspirerer dem i arbeidet, hvilke utfordringer som finnes i bransjen - og hva som er god kommunikasjon.

I dag er det partner og kommunikasjonsrådgiver i PYX, Bjarne Laastad, som svarer i spalten.

– Hva er tittelen din - og hva går jobben din ut på?

– Jeg er partner og kommunikasjonsrådgiver i PYX, som holder til i Haugesund og Bergen, men har kunder over hele landet. I det daglige bistår jeg en rekke ulike kunder langs store deler av kommunikasjonsfeltet, alt fra overordnede kommunikasjonsstrategier, med interessentanalyser, budskapsutforming og så videre, til mer operativ bistand på digitalmarkedsføring og innholdsproduksjon. Alt fra klassisk content marketing til taleskriving og kronikker. Med 19 år i bagasjen fra TV 2s kommunikasjonsavdeling blir det også en god del medierådgiving og medietrening.

– Hva liker du best med jobben din?

– Å løse kommunikasjonsutfordringer i samarbeid med de ulike kundene våre. Det å få bistå kunder fra ulike bransjer og deler av samfunnet med å kommunisere bedre og tydeligere, på en måte som gjør dem relevante. Mange er engstelige i møtet med mediene, og det å bistå til større trygghet i slike situasjoner, er alltid givende.

– Hvilke arbeidsoppgaver liker du minst?

– Det er egentlig ingen oppgaver jeg misliker, men repeterende arbeid over tid kan blir kjedelig. Derfor er jeg veldig glad for at jeg har en så variert arbeidshverdag, både med ulike kunder og ulike oppgaver.

– Hvorfor ville du jobbe med kommunikasjon?

– Jeg har på mange måter holdt på med kommunikasjon i en eller annen form siden tidlig i tenårene, med alt fra nærradio, radioreklame, avis og revy. Jeg husker jeg ble overrasket over hvor dårlige flere voksne var til å forklare og argumentere, og ble tidlig glad i å leke med språk. Det førte naturlig til medie-studier, som førte meg til TV 2 først som hallomann, deretter programledervikar i God morgen Norge før alle årene i kanalens kommunikasjonsavdeling, og nå fire år i PYX. Jeg har lang erfaring etterhvert, men lærer også hele tiden noe nytt. Det er utrolig spennende!

– Hvem inspirerer deg i kommunikasjonssektoren?

– Det er vanskelig å komme utenom naturtalentet Espen Nakstad i år, men jeg har også alltid hatt sansen for Svein Tore Bergestuen, og hører med stor glede på ham og Eva Sannum i podcasten «Tut og mediekjør». Ellers liker jeg jo folk som tør å ta i litt, og Christer Falck er imponerende flink til å skape oppmerksomhet rundt prosjektene sine. Liker prosjektene hans gjør jeg også.

– Hva gjorde deg sist imponert i kommunikasjonsfaget?

– Det var kanskje i forbindelse med pressebriefene etter jordraset på Gjerdrum. Empatiske, tydelige og oppdaterte.

– Hva er god kommunikasjon?

– Tydelige budskap som når frem og oppleves relevant hos målgruppene - og som dermed gir ønsket effekt.

– Hva mener du er den største utfordringen for din bransje fremover?

– Det er kanskje å i mindre grad bli oppfattet som portvoktere som trenerer, skjuler og dekker over sannheten. Det har vært noen uheldige eksempler på dette de siste månedene, men det er på ingen måte dekkende for bransjen som helhet. Det er viktig å kommunisere åpent og ærlig, det er det eneste som gir troverdighet. De aller fleste gjør heldigvis det.

Powered by Labrador CMS