Pernille Gunnes har vært tilknyttet TV 2 siden 2018.

Pernille (24) er sosiale medier-ansvarlig for TV 2 Nyhetene: – Ting behøver ikke være så fancy alltid

– Det er ofte prosjektene jeg har jobbet lengst med og som jeg har perfeksjonert - som gjør det dårligere.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Etter å ha fullført en bachelor i kommunikasjonsledelse, tidligere kalt PR- og markedskommunikasjon, ved Handelshøyskolen BI fikk Pernille Gunnes jobb i TV 2 Nyhetene.

Tidligere hadde Gunnes hatt et sosiale medier-internship i TV 2 Sporten.

– Jeg har alltid vært interessert i sosiale medier og videoredigering. Min generasjon er de første til å vokse opp med sosiale medier, og gjennom alle mine jobber har jeg hatt et eller annet med sosiale medier å gjøre, forteller 24-åringen.

Analyser og memes

I dag er hun SoMe-ansvarlig for TV 2 Nyhetene - en jobb som innebærer mye forskjellig.

Hovedsakelig produserer jeg innhold til våre sosiale medier-kanaler, analyserer tall og utarbeider strategi for de forskjellige plattformene. Jeg holder på med alt mulig rart og USA-valget er et godt eksempel på det. Her jobbet jeg med alt av memes, behind the scenes, quiz og tabbevideoer til mer informerende videoer, sier hun.

Gunnes jobber med folk fra alle foskjellige avdelinger, men tettest med desken på TV2.no, journalister, fotografer og reportere i TV 2s nyhetsredaksjon.

I tillegg har hun et tett samarbeider med SoMe-ansvarlige på tvers av TV 2, slik som TV 2 Sporten, TV 2 Sumo og TV 2.

Det fine med jobben min er at ingen hverdag er lik den andre. Når man jobber med sosiale medier møter du nye utfordringer og prosjekter hele tiden. Gjennom en vanlig dag er det redigering av relevant innhold som video og bilder fra nyhetene, samtidig som jeg sitter og analyserer tall fra ulike poster, og jobber med større prosjekter som skal publiseres i fremtiden.

Gunnes jobbet med å utarbeide alt fra memes til mer informerende innhold fra årets presidentvalg i USA.

Dialog med følgerne

TV 2 Nyhetene er til stede på Facebook, Instagram og Twitter, og Gunnes kan fortelle at siden mange nå leser nyheter gjennom sosiale medier, er det viktig for dem å være oppdaterte og relevante på plattformene de har tatt i bruk.

Vi er Norges største nyhetsside på Facebook med over 560.000 følgere og har skyhøyt engasjement der. Det siste året har vi satset mer på Instagram og vokst med i underkant av 40.000 følgere. Det er mange grunner til at vi prioriterer Facebook og Instagram, blant den viktigste er nok at det er de to største sosiale mediene. Facebook er en god kanal for å føre følgerne inn til våre andre kanaler som TV2.no, og ikke minst en god plattform for toveiskommunikasjon.

Hun trekker også frem viktigheten av en god dialog med følgerne.

– Når man jobber med nyheter og er stadig på jakt etter de spesielle historiene er det fint å ha en god dialog med de som følger oss. Stadig flere konsumerer nyheter på sosiale medier, og kanskje spesielt Facebook, så da er det viktig at vi er oppdatert og relevante her. På Instagram har vi en helt annen type følgergruppe og her ønsker vi å treffe de unge, da vi vet at Instagram er populær blant denne målgruppen, forklarer hun.

Sterke historier

På spørsmål om hva slags innhold hun liker best å lage, har hun flere eksempler å vise til.

– De som jobber med meg, vet at jeg er veldig glad i å legge på et morsomt preg på det jeg lager - når det lar seg gjøre. Jeg er veldig glad i å jobbe med memes og tabbevideoer, men jeg er også veldig glad i å jobbe med de sterke historiene som virkelig gjør inntrykk på deg, sier hun.

Nylig lagde TV 2 nyhetene innslaget «Den sterke turen» med ALS-syke – og tidligere kommunikasjonstopp – Bjørn Brennskag, som fikk hjelp av 70 frivillige til å nå toppen av Preikestolen.

Gunnes forteller at det var en historie som gjorde inntrykk på henne.

– Noe innhold vet du bare med en gang at vil treffe følgerne, og dette klippet var et slikt et. Det var mildt sagt en emosjonell berg- og dalbane å redigere dette klippet, sier hun.

– Jeg jobber også tett med Vårt lille land-redaksjonen og saken om trillingene er jeg spesielt fornøyd med. Ikke bare treffer den godt, men jeg mener jeg har klart å skape en relasjon eller tilknytning mellom følgerne våre og trillingene.

Dette vil neppe funke

Gunnes er blitt godt dreven på hva som funker bra- og hva som funker mindre bra - i sosiale medier.

Jeg tror det viktigste jeg har lært er at ting ikke behøver være så fancy alltid. Det er ofte prosjektene jeg har jobbet lengst med og som jeg har perfeksjonert - som gjør det dårligere. Det er også viktig å tenke på at de unge vil ha det ekte «ufiltrerte».

Hun tror den største feilen hun ser andre gjør, at at man ikke tilpasser innholdet til plattformen man er på.

– En knallgod Instagram-post, gjør det ikke nødvendigvis bra på Facebook eller Twitter. Ikke bare er det forskjellige brukergrupper på de ulike plattformene, men brukerne på de ulike plattformene konsumerer innholdet ulikt, sier hun og legger til:

– Det samme gjelder TV-reklame. Det er lett å tenke at en god reklamefilm på TV bare skal publiseres rett på Facebook, så er jobben gjort. Det vil neppe funke da vi har en helt annen oppmerksomhetstid på sosiale medier enn når vi sitter foran TV-skjermen. Da må i så fall reklamen være fryktelig god.

Powered by Labrador CMS