Viktoria Marie Bystøl Baug og Sara Stefansdottir er PR-operatørenes nye juniorrådgivere. De starter i den nye jobben 4.januar 2020.

PR-operatørene arrangerte digital rekrutteringsdag. Nå er Viktoria (25) og Sara (23) ansatt som rådgivere

– På den måten fikk man skinne på egen hånd uten å være like nervøs.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Det er blitt tradisjon for PR-operatørene å invitere til rekrutteringsdag i deres lokaler. Alle som søker blir invitert inn, og tanken er at kandidatene skal få vise seg frem på en annen måte enn det man gjør gjennom tradisjonell CV og søknad.

Som det meste annet dette året, ble også PR-operatørenes rekrutteringsdag flyttet over på Teams.

Byråleder Petter Thorendahl er fornøyd med gjennomføringen, og meddeler at selv om han ikke får truffet kandidatene personlig er det faktisk noen fordeler med å rekruttere gjennom skjermen også.

– Lett å være flue på veggen

Byrålederen forteller at kandidatene deles inn i grupper og sammen skal de løse et case. Til slutt skal de ulike gruppene presentere hva de har kommet frem til.

I forkant av selve dagen må kandidatene sende inn en skriveprøve med strategiske vurderinger.

– Jeg er mest imponert over kandidatene, dette er nok ikke det letteste å gjøre. Alle var veldig flinke og alle fungerte godt i dette formatet. Det har vært fint å gjøre det digitalt, sier han.

Han trekker frem at dersom man er fysiske til stede i et lokale, kan kandidatene fort bli litt stille eller nervøse dersom han kommer inn i rommet. Gjennom Teams blir ikke denne entreen like synlig.

– Det er lettere å være flue på veggen, sier han.

- Fikk skinne på egen hånd

I dag ble det kjent at Viktoria Marie Bystøl Baug (25) og Sara Stefansdottir (23) er ansatt som juniorrådgivere i byrået. De begge klarte å klatre til topps gjennom digitalt gruppearbeid, senere etterfulgt av tre jobbintervjuer med flere av de ansatte i byrået.

Baug har en bachelor i kreativ markedskommunikasjon fra Høyskolen Kristiania, og har tidligere erfaring fra kommunikasjonsavdelingen til Elkjøp.

– Jeg var litt spent på hvordan rekrutteringsdagen faktisk kom til å være. Jeg ble positivt overrasket. Det er lurt å gjøre dette over nett, fordi de som observerte oss fra byrået kunne ta av sitt kamera og mute seg selv - og da glemte vi at de var der. På den måten fikk man skinne på egen hånd uten å være like nervøs.

– Jeg gleder meg til å bli kjent med de jeg skal jobbe med fremover og utforske hvordan det er å jobbe med kunder fra et byråperspektiv. Jeg ser frem til å lære av de som allerede er gode, sier hun.

– Drømmescenario

Stefansdottir har også utdannet seg på Høyskolen Kristiania til en bachelor i PR og samfunnspåvirkning.

– Det å komme rett fra skolebenken og inn i en jobb som dette er et slags drømmescenario, sier Stefansdottir.

I likhet med Baug er også hun fornøyd med hvordan den digitale rekrutteringsdagen ble gjennomført.

– Jeg synes det var veldig spennende, og det var en fin erfaring å få være med på. Det var så klart litt utenfor komfortsonen med tanke på at man aldri har møtt disse menneskene før, og plutselig skulle man samarbeid om et case. Men det gikk veldig bra, jeg lærte mye og fikk en smakebit på byrålivet, sier hun.

23-åringen gleder seg over det hun tror kommer til å bli en «bratt læringskurve».

– PR-operatørene har mange spennende kunder som jeg ser frem til å jobbe med og jeg er heldig som får lov til å lære av så dyktige mennesker, avslutter hun.

Begge juniorrådgiverne tiltrer sine stillinger på nyåret.

Byråleder Petter Thorendahl er glad for ansettelsen av to nye juniorrådgivere.
Powered by Labrador CMS