Senterparti leder Trygve Slagsvold Vedum sitter på løvebakken foran stortinget, i forbindelse med Aps alternative statsbudsjett for 2021.

«Amerikaneren» i norsk politikk

«Om Trygve Slagsvold Vedums «amerikanske» kommunikasjonsstrategi rekker helt inn i regjeringskontorene får vi svar på i september neste år», skriver Ståle Lindblad.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Det er heldigvis stor forskjell på amerikansk og norsk politikk. En norsk politiker har imidlertid lånt noen sider av amerikanernes valgkampstrategi, og han lykkes med det. Trygve Slagsvold Vedum har tatt Senterpartiet til nye høyder ved å kommunisere på en måte som vekker velgernes engasjement – akkurat slik Barack Obama og Donald Trump gjorde det.

Han smiler hele tiden og har alltid en morsom kommentar på lur. Selv hans mest innbitte motstandere innrømmer at det er umulig å ikke like Trygve Slagsvold Vedum. Mens Erna Solberg og Jonas Gahr Støre diskuterer budsjettdisiplin og fordelingspolitikk på Dagsnytt 18, så står Trygve Slagsvold Vedum på torget i en bygd på Vestlandet og gjentar «folk er lei av senntralisering», med glimt i øyet og to n’er i sentralisering.

Vedum har fornorsket kommunikasjonsstrategien amerikanske politikere har fulgt i årevis. Han er mer opptatt av at folk kan identifisere seg med det han sier, enn at det er 100% politisk korrekt. Han vet at de fleste velgerne i Norge ikke har våte drømmer om ansvarlighet og langsiktighet, men at veldig mange er misfornøyd med noe. Ved å være talerøret for den misnøyen, eller en misnøye som likner, så vekker han noe av det samme engasjementet som gjorde Donald Trump til president i 2017.

«Faktasjekking av politiske vurderinger forflater det politiske ordskiftet» uttalte Vedum til Klassekampen i 2017. Da hadde NRKs faktasjekkere konkludert med at en av hans påstander i valgkampen var «Faktisk helt feil».

At mange velgere er enige med Vedum bekreftes av høstens meningsmålinger. Senterpartiet puster storebror Arbeiderpartiet i nakken med over 20% oppslutning på NRKs partibarometer for desember.

Den store oppslutningen kan vise seg å være en utfordring for Vedums strategi. Som liten utfordrer har han og Senterpartiet ofte sluppet unna journalistenes kritiske spørsmål med en artig kommentar og god latter. Når han nå representerer landets tredje største parti, er også forventningene større. De ble tydelig i et TV2-intervju nylig.

Vedum ble intervjuet om partiets alternative statsbudsjett, og fikk problemer med å forklare prioriteringene de gjør for å redusere grensehandelen. Da han ikke hadde et godt svar på journalistens spørsmål, kom han i stedet med et ordspill og brast ut i latter. Journalisten ga seg imidlertid ikke, og en litt brydd Vedum ble svar skyldig.

Vedum har fått kritikk fra flere hold etter at TV2 viste intervjuet i sin helhet. Ikke overraskende, så har både politiske motstandere, pressens kommentatorer og kommunikasjonseksperter kritisert han for å være useriøs og flåsete.

Det mest interessante for Vedum er nok hva velgerne mener. Om høstens valg i USA er noen målestokk, så er ikke alle velgere så opptatt av om innhold og form er politisk korrekt. For mange velgere er det viktigere at de kjenner seg igjen og føler seg sett. Det vet Vedum å utnytte.

Om Trygve Slagsvold Vedums «amerikanske» kommunikasjonsstrategi rekker helt inn i regjeringskontorene får vi svar på i september neste år.

Powered by Labrador CMS