Fra venstre: Jens-Petter Aarhus (Anorak), Emilie Gresmo Johansen, Ingeborg Arnkværn Dolven, Eline Finmark Kristiansen og Sigurd Sleipnes (lederteamet i Gullkalven).

Gullkalven er på pengejakt og søker hjelp fra bransjen: – Ekstremt viktig 

Prisutdelingen Gullkalven klarte å sette sammen et styre, men trenger nå økonomiske midler for å arrangere.

Publisert Sist oppdatert

Gullkalven er Norges største studentkonkurranse innen kreativ kommunikasjon.

Prisutdelingen het opprinnelig Gullblyantspisseren, men skiftet navn i 2007. Konkurransen ble først arrangert i 1990, men opptakten til årets utgave har vært problematisk.

Først slet de med å finne nye folk til styret, og forrige uke skrev Kreativt Forum at de nå roper på økonomisk hjelp fra byråene.

– Vi hadde nok greid å arrangere noe uansett, men vi trenger hjelp til å få det så bra som vi ønsker. Etter at vi gikk ut med ønsket om hjelp, har flere rakt ut en hjelpende hånd, sier Emilie Gresmo Johansen til KOM24.

Johansen sitter i det nåværende styret.

Anorak, POL og Morgenstern har så langt bidratt med sin støtte. Til sammen har de samlet inn omtrent 100.000 kroner, og Johansen mener de ligger godt an nå.

Den største utgiftsposten er leie av lokale. Årets prisutdeling foregår på Ingensteds i Oslo, torsdag 23. mai.

– Det er et ekstremt viktig arrangement for oss studenter. Vi får muligheten til å vise oss fram, og det gir ekstra motivasjon på slutten av skoleåret til å finne det ekstra giret og overskuddet. Nå ser det bedre ut, men vi sier absolutt ikke nei dersom flere vil hjelpe til, sier Johansen.

Ingeborg Arnkværn Dolven sitter også i styret, og er svært takknemlig for de som har hjulpet til.

– Jo flere som sponser - jo bedre blir prisutdelingen. Og alt hjelper. Vi er jo avhengig av at bransjen viser at de satser på unge kreative, selv i vanskelige tider, skriver hun i en SMS.

CCO og partner i Anorak, Jens-Petter Aarhus, sier at de følger Gullkalven tett i byrået. De setter av tid til å se på de ulike innslagene hvert år.

Årets kategorier er kampanje, digitalt, utendørs, audio, media/uventet flate, print, håndverk, design og DM.

– Jeg har tenkt at det å være hovedsponsor for Gullkalven på mange måter er en stafettpinne som sendes mellom de ulike byråene. Gullkalven er kanskje den viktigste arenaen der studenter kan vise seg fram, og det er som en utstilling for bransjen, sier Aarhus.

Han var selv deltaker for omtrent 20 år siden, og vet godt hva konkurransen betyr.

– Vi skjønte tidlig at det å konkurrere om å lage beste ideene var en kjempefin motivasjon for å både bli flinkere og samtidig øke sannsynligheten for å få seg en jobb. Derfor jobbet vi dag og natt med å grinde ut kampanjer, stunts og store snåle ideer, sier han.

Han ser tilbake på det som en utrolig lærerik og inspirerende tid.

– Det kulminerte i en årlig prisutdeling og fest full av stolthet, misunnelse og alle de følelsene som gjorde at man ble enda mer sikker på at det var kreatør man hadde lyst til å bli når man ble stor. Og det tror jeg veldig mange av de jeg kjenner i andre reklamebyråer kan kjenne seg igjen i.

Aarhus synes det er leit at arrangørene har slitt med å få ting til å stemme før årets prisutdeling.

– Det er veldig trist. Gullkalven er en arena for å løfte fram og skape talenter. Det er jo vanskelig å organisere noe sånt ved siden av studiehverdagen og kanskje en deltidsjobb. Derfor er det kjempeviktig at bransjen gjør sitt for å legge til rette så bra som mulig.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS