Fra før har Kristine Moe Sirnes jobbet i DNB som markedssjef for bedriftsmarkedet til DNB i Sør/Vest Norge. Der så hun etter hvert at altfor få norske selskap hadde fått med seg at markedsføring som fag var i stor endring.

Slik bygger du en sterk merkevare: – Uforløst potensial blir utløst av en god merkevare

Rådgiver i strategisk merkevarebygging i Innovation Lab, Kristine Moe Sirnes forklarer hvorfor Vipps er Norges største merkevare.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

I den siste tiden har det vært flere prisutdelinger innen kreativ kommunikasjon, reklame og merkevare. Men hvordan jobber egentlig bedriftene i bransjen med å bygge en sterk merkevare? KOM24 har tatt en prat med rådgiver i strategisk merkevarebygging i det dansk selskapet Innovation Lab, Kristine Moe Sirnes og Hanne Kjærnes, kommunikasjonssjef i Vipps.

Med bakgrunn i egne erfaringer fra tidligere ansettelse i DNB, studier av de beste merkevarene i verden og hva de har gjort, i kombinasjon med jevnlige kurs for å sikre egen kompetanse har Sirnes skrevet et blogginnlegg hvor hun forteller om seks steg for hvordan en bedrift kan bygge et sterkt merkevare.

Sterk merkevare på seks steg

Det første steget handler om at uansett hva bedriften vil tilby verden, må det være klart og de må vite hvordan det skal tilbys. Steg to fortsetter med at bedriften må bestemme seg for hvilke verdier de skal spille på.

Som markedssjef i DNB har hun jobbet tett opp mot Vipps, som er på toppen over Norges sterkeste merkevarer i 2020. Kjærnes forteller at de har hele tiden vært bevisste på hva Vipps ville tilby til sine kunder:

Vipps ble lansert i 2015. – Hele organisasjonen er med på å forvalte merkevaren vår, og vi jobber fra innsiden ut. Da blir markedsføringen også sterkere, forteller kommunikasjonssjef i Vipps, Hanne Kjærnes.

– Vipps handler om forenkling, og å gjøre noe som er knotete i dag på en mye enklere måte. Vi pleier å si at vårt DNA er at «kan vi ikke gjøre det enklere enn det gjøres i dag så skal vi ikke gjøre det», forteller Kjærnes.

For å bli en av Norges største merkevarer har Vipps jobbet for å ha en god brukeropplevelsen, konsistent kommunikasjon som bygger merkevarens personlighet og kundeservice som leverer på løftene de gir.

Hva er heispitchen?

De neste to punktene på listen handler om å bestemme seg for en ambisjon som kan nås på kort tid, og finne ut hvem målgruppen er. Vipps sine ambisjoner er å gjøre noe som kan være vanskelig, til noe som er enkelt og gjøres på et blunk.

– Følelsen vi ønsker at brukerne skal ha er at Vipps skaper bittelitt hverdagsmagi. Du slipper å dra i minibanken for å ta ut kontanter. Når du handler på nett trenger du ikke CVC og kontonummer. På restaurant kan du bestille og betale rett fra mobilen på 1-2-3.

Til slutt skriver Sirnes i blogginnlegget at bedriften må tenke på hvordan de skal få gjennom budskapet sitt, hvem de gjør det for og hvordan dette skal kommuniseres ut. I tillegg må en tenke over merkevarens historie. Hvordan ville merkevaren blitt lagt fram som en heispitch?

– Heispitchen ville enkelt nok vært det som er oppdraget vårt: Vi begeistrer hver dag gjennom forenkling i verdensklasse!

– Med snart fire millioner brukere er det jo nesten «hele Norge» som bruker Vipps, og det er viktig for oss å nå mange. Samtidig ser vi at det er blant de yngre brukerne nye betalingsvaner starter, og så kommer ofte de eldre segmentene etter. Derfor er det viktig at vi snakker bredt, men gjennom ulike faser, sier Kjærnes til.

God merkevare skaper engasjement

– Hvorfor er det viktig med en tydelig merkevare?

– Litt «svulstig sagt» så mener jeg det er samme grunn som at FN utarbeider 17 bærekraftsmål. Vi har tulla mye til og nå må vi kraftsamle for å sikre at vi etterlater oss en vakker og god planet til kommende generasjoner. Bedrifter er vel kanskje den institusjonen som har tulla mest til - derfor må de også nå ta ansvar og gjøre det de kan for mennesker og samfunn. Merkevarebygging handler om å finne hvordan selskapet best kan bidra, og levere på det.

Generasjonen som etterhvert tar over kjøpekraft og arbeidsplasser krever at selskap skal bruke plattformene sine til å gjøre verden bedre. Å bygge en sterk merkevare handler om å knytte sterke relasjoner til kundene sine.

– Faktumet er at altfor få mennesker er engasjert i arbeidet sitt. Jeg tror at ved å bygge sterke merkevarer vil mye av det uforløste potensiale blir utløst, fordi det vil gi mening for folk å jobbe med noe som virkelig betyr noe. Folk vil bli mer glade på jobb, selskap vil øke inntjening - og samfunnet vil jo tjene på flere glade og engasjerte mennesker, forteller Sirnes.

– For oss har det også vært viktig at markedsføringen skal være i tråd med slik brukerne oppfatter Vipps: Leken og enkel, avslutter Kjærnes.

Powered by Labrador CMS