Severin Roald er ny toppsjef i Geelmuyden Kiese Norge. Før han begynte i jobben hadde han middag med selskapets gamle eier Hans Geelmuyden og Roald sier han ikke frykter at Geelmuyden skal bli noen syvende far i huset.
Severin Roald er ny toppsjef i Geelmuyden Kiese Norge. Før han begynte i jobben hadde han middag med selskapets gamle eier Hans Geelmuyden og Roald sier han ikke frykter at Geelmuyden skal bli noen syvende far i huset.

Møt den nye GK-sjefen: Slik vil han utvikle byrået videre

– Jeg har et genuint ønske om å bli kjent med alle som jobber her.

Publisert

Mandag første august hadde Severin Roald sin første arbeidsdag som ny sjef for Geelmuyden Kiese Norge. Det har vært en travel første uke, innrømmer han når han møter KOM24 fredag ettermiddag.

– Jeg har brukt veldig mye tid på å bli kjent med alle ansatte. Jeg har satt opp tid for én til én-møter med alle ansatte og jeg har ikke kommet meg gjennom de denne uken her, men jeg har møtt veldig mange, sier den utflyttede sunnmøringen til KOM24.

Tidlig utsatt for barnearbeid

Roald (46) er opprinnelig fra Sykkylven på Sunnmøre og vokste opp som den yngste av fem søsken. Faren var baker og mora dreiv kafé og catering og broren som var 14 år eldre dreiv hotell.

– Så jeg ble tidlig utsatt for barnearbeid, sier han og humrer.

Selv om han vokste opp i et hus der det var jobb døgnet rundt og foreldrene hadde tradisjonelle yrker var det konsulentlivet som lokket for Roald.

Da han var gammel nok til å studere flyttet han til Bergen for å studere administrasjon og organisasjon på Universitetet i Bergen. Det var bare en metode for å komme inn på medielinjen i Volda, som igjen førte han til Australia der han tok en master i kommunikasjon. Det var da han var intern i NHO at kommunikasjonsinteressen virkelig tok av.

– Det å jobbe i skjæringspunktet politikk, juss, kommunikasjon og samfunnsliv er utrolig fascinerende, sier han.

Han begynte arbeidslivet i byrået Cox før han reiste videre til Burson-Marsteller. Mens han var der ble han sendt til Qatar. Der nede kjøpte de et lokalt selskap og Roald ble landsjef.

Etter ti år som konsulent innså han at han aldri hadde jobbet på innsiden av et selskap, noe han alltid har tenkt at han bør gjøre. Det førte han til blant annet Telenor og Statkraft.

– Mediestorm hele tiden

– Det var utfordringer som det holdt. I Telenor var det en mediestorm hele perioden jeg var der og i Statkraft fikk jeg jobbe med reklame og markedsføring i tillegg til myndighetskontakt og kommunikasjon, forteller han.

Men nå er det altså tilbake til byråverdenen. Det var ikke planlagt at det skulle skje allerede nå, etter tolv år i store selskaper.

– Timingen er aldri optimal, jeg hadde tenkt å være lenger i Statkraft. Men når denne muligheten dukket opp ble det for fristende og forlokkende, sier han.

Han skryter av merkevaren Geelmuyden Kiese og de nye eierne og sier at han vil at GK skal være det stedet som er mest attraktivt å jobbe om du ønsker å jobbe med kommunikasjon, politikk og reklame.

– Hvordan merker GK at det er kommet en ny mann inn i lederstolen?

– Jeg kommer ikke inn her med en programerklæring, jeg skal være meg selv og ikke en annen person. jeg kommer til å bruke de neste ukene og månedene på å bli kjent med alle sammen, se på produkt og tjenester, hvor skal vi vokse?, sier han.

Selv om Roald er fra Sunnmøre har hans lange periode gjort at han har sesongkort hos Vålerenga og kaller seg selv en blodfan av Arsenal og reiser over til England flere ganger i året for å se The Gunners spille. Han drar fotballinteressen inn når han snakker om hvordan GK skal jobbe framover.

– Kan vokse innen mange felt

– Skjæringspunktet mellom det kreative og samfunnsforståelsen er veldig unikt for Geelmuyden Kiese. Når jeg møter folk her er det et veldig mangfoldig miljø, det er et veldig ungdommelig miljø, det er særdeles dyktige folk. Fundamentet er veldig solid. så er spørsmålet om vi skal spille 4-4-2 eller 4-3-3 eller det som er blitt veldig populært er 4-2-3-1, sier han metaforisk.

– Hva mener du GK kan bli bedre på?

– Dette er dag fem...

– Men du har jo lang bransjeerfaring og du har sikkert gjort deg noen tanker?

– Det vi ser er at butikken går veldig, veldig bra, vi har bra fart, store kunder og interessante oppgaver. Jeg tror vi kan vokse innenfor veldig mange felt enten det er myndighetskontakt, corporate, reklame, alt av digital markedsføring og SoMe. Vi trenger egentlig flere folk på alle områder, det er et marked med sterk konkurranse, så vi må være gjennomtenkte i forhold til hvor er det vi skal, sier han.

Han vil ikke ut med tall om hvor mye han ser for seg at GK skal vokse de neste årene, men hevder at han allerede har fått en rekke telefoner fra folk som vil jobbe for dem og han sier han har brukt mye tid på å møte potensielle nye ansatte den første uken sin.

Vil beholde folk lenge

– Mitt inntrykk er at GK er at det er et attraktivt selskap og mange kommer inn, men veldig mange unge forsvinner fort ut igjen og. Hva tenker du om det?

– For det første, om du er den mest attraktive merkevaren i bransjen er det attraktivt å hente folk fra Geelmuyden Kiese og det er en situasjon selskapet har stått i i lang, lang tid. Så har jeg et ønske om å beholde og utvikle folk, beholde de lenger og ikke minst sørge for at de beste folkene i bransjen vil være her.

– Men om GK er det mest attraktive selskapet i bransjen, hvorfor sitter man da med følelsen av at det er så stor turn over her da?

– Det er mange som har vært her i veldig mange år, men om du er en så sterk merkevare og har sterke folk er det attraktivt å hente folk herfra. Men det er klart at jeg ønsker å beholde folk i lang tid, det er ganske åpenbart, sier han.

Powered by Labrador CMS