Koronarestriksjoner gjør at KOM24 ikke fikk møtt Hans Geelmuyden fysisk. Heldigvis har han ofte vært på ja-siden i media før, så NTBs bildearkiv hadde et bilde av han iført julenisselue.

«– Det var ikke akkurat en oppsamlingsplass for åndseliten. Det var utrangerte politikere og alkoholiserte journalister for det meste»

Geelmuyden til KOM24 om fortiden og fremtiden.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

I høst kom nyheten som overrasket en hel byråbransje. Geelmuyden Kiese var til salgs.

Raskt ble det klart at det var det nye holdingselskapet Paritee, kontrollert av Jonatan Fægri og Lars Erik Grønntun som hadde kjøpt 50,1 prosent av byrået.

Spørsmålet som alle stilte seg var hva vil da skje med Hans Geelmuyden, mannen som er så tett knyttet til byrået, ikke bare i navnet, men i hele dets sjel?

Han sier det ikke er aktuelt å pensjonere seg, selv om han har passert 64 år.

– Det jeg synes er morsomst

– Det er mange som tror jeg skal pensjonere meg, men så vidt jeg vet er pensjonsalder 67. De nye eiere ber meg medvirke i alle fall i to år til. Så jeg skal gjøre det jeg synes er morsomst, nemlig å lage den beste kommunikasjonen for kundene, sammen med kollegaene mine ut 2023. Det gjør jeg med glede, sier han i et juleintervju med KOM24.

Etter at intervjuet ble gjort ble det kjent at Paritee og kjøper de resterende aksjene til Hans Geelmuyden og eier 97,5 prosent av GK.

Koronarestriksjonene gjør at intervjuet må gjøres på Teams i dagene før jul. KOM24 vil snakke med en strålende opplagt Geelmuyden om hvordan årene i kommunikasjonsbransjen har vært og ikke minst hva som er i vente for han når han har gitt fra seg kontrollen i eget byrå.

Og det er altså å fortsette å jobbe i flere år framover.

– Hver dag jeg står opp, er jeg opptatt av å være GKs mest kreative kraft, sier han.

Hans Geelmuyden sier selv han var en festløve til han var omtrent 40. Da møtte han og hun som er hans kone i dag, Margrethe Geelmuyden. Men selv om han er eldre nå, har han ikke glemt gamle kunster. Her ankommer de Petter Stordalens 16. mai fest i Choice-kjedens hovedkvarter på vestkanten i Oslo i 2011, med blomster og gitar.

Han hanker fortsatt inn en betydelig del av GKs omsetning i Norge. I et podkastintervju i 2019 anslo han det selv til å være mellom 25 og 30 prosent av den norske omsetningen.

Hans Geelmuyden mener at kreativitet og galskap henger sammen og mener at det er hans særpreg at han går inn og lager den beste kommunikasjonen. Og det går an å hevde at det stemmer. Han var nemlig kundeansvarlig for de to gullmedaljene og den ene sølvmedaljen som GK stakk av med i Content Marketing Awards for en måned siden.

I et intervju med NRK i 2016 sa Hans Geelmuyden at «har du først sittet på bordenden og fattet beslutninger er livet på langsiden som å gå fra å kjøre Porsche til å kjøre Skoda.».

Fem år seinere og mange aksjer lettere er tonen en helt annen hos Hans Geelmuyden.

– Jeg har vært leder med resultatansvar i 41 år, så jeg har kjørt Porsche lenge nok. Skoda har kommet med noen riktig fine modeller, sier han.

Selv om han har vært i kommunikasjonsbransjen i over 32 år nå, så var det at han havnet der helt tilfeldig.

Det at han fikk sparken i Morgenbladet i 1988 var den utløsende faktoren, men historien begynner enda noen år før det.

La oss gå tilbake til midt på 80-tallet da Hans Geelmuyden var redaksjonssjef for det ukentlige forretningsbladet Farmand og ble sendt på pressetur til Saab i Sverige. I baren på hotellet ble han kjent med Jo Kiese, som var på den samme presseturen for Kapital. På turen ble de gode kompiser.

– Da vi gikk av flyet på Fornebo sa Jo at vi må finne på noe sammen. Så gikk det et par år, så fikk jeg sparken i Morgenbladet, da ringte han fem minutter etter det var kjent og sa at nå er tiden inne, forteller Geelmuyden.

Utrangerte politikere og alkoholiserte journalister

Men det var ikke noen glamorøs verden de kom til. Geelmuyden mener det sto svært dårlig til med norsk PR-bransjen på den tiden.

– Det var ikke akkurat en oppsamlingsplass for åndseliten. Det var utrangerte politikere og alkoholiserte journalister for det meste. Det sto dårlig til, mener han.

Han sier at bransjen har blitt betydelig profesjonalisert gjennom årene.

– Jeg syntes det har vært spennende å se hvordan kommunikasjonsbransjen har blitt så attraktiv. Da vi startet i 1989 var den ikke godt ansett, men nå kan man gå ut og plukke de beste folkene, sier han.

For å sikre seg de beste hodene hadde de ett viktig virkemiddel. Penger. De lovte de folkene de ville ha gode utsikter til å sikre seg en god lønn gjennom bonuser.

– Grunnlønnen var nok ikke høyere enn de hadde, men leverte de resultater kunne de både doble og tredoble lønnen, forteller han.

På det viset klarte de å sikre seg kjente politikere og mediefolk til det nyoppstartede byrået. De vokste relativt raskt og Geelmuyden deler æren for det med partneren Jo Kiese.

– Når man starter opp må man finne seg en Jo Kiese, en som er forskjellig fra deg selv. Han var veldig kreativ, men sjenert og forsiktig. Han var innenriksminister og jeg utenriksminister. Han passet på regnskap og at vi hadde egenkapital til neste måned, sier Geelmuyden.

Han sier at de aldri har hatt en eneste konflikt seg imellom.

– Han har delt kunnskap med meg hele veien. Det var nyttig å starte GK med en med mye erfaring, sier Geelmuyden.

Gjennom årene har GK etablert seg i Sverige og Danmark, som nå står for halvparten av omsetningen til konsernet. Det mener han er en prestasjon ingen andre norske reklame- og kommunikasjonsbyrå har klart, og som han mener har fått for lite oppmerksomhet.

Powerpoint-generaler

– Vi har bygget et sterkt metodeverk som vi har klart å eksporterer til andre land. GK har en stor eier som ikke har måttet ta ut utbytte og som ville bygge selskap i motsetning til andre konkurrenter som vil bygge kontorfellesskap, sier han.

– Hva mener du med det?

– Når man har like mange partnere som medarbeidere, da er det et kontorfellesskap, sier han og mener at norsk kommunikasjonsbransje er full av power point-generaler og mener at GK i motsetning til andre har en sammenheng mellom hånd og hode. Wir machen sachen, som Angela Merkel ville sagt.

– Du skyter ofte fra hoften …

– Jeg skyter aldri fra hoften, jeg har jævlig mye kunnskap og jeg liker å være tydelig. Jeg har studert samfunnet i mange timer hver dag i seksti år og har mye kunnskap om hvordan samfunnet fungerer og hvem som tenker og beslutter hva. Jeg kan så mye at jeg kan formulere meg tydelig, det har ingenting med hofte å gjøre, men kunnskap og kreativitet. Jeg har aldri skutt fra hoften i hele mitt liv, hevder han.

Men han innrømmer at selv om han ikke skyter fra hoten, er det ikke alltid han treffer bulls eye

Sommeren 2020 kom han med to uttalelser om Umar Ashraf hvor han sa at kebab-norsk ikke var godt nok og bad han lære seg vestlige verdier. Dette er utsagn som skapte stort oppstyr sommeren 2020 og som Geelmuyden seinere har beklaget og innrømt at var rasistisk. Konsekvensene var blant annet at byrået mistet både LO og IKEA som kunder.

Det har ikke tatt selvtilliten fra Geelmuyden.

Ikke redd for å bomme

– Jeg har truffet oftere enn jeg har bommet, sier han og legger til at han er ikke redd for å bomme.

Geelmuyden sier han har et mantra når han går inn i debatter.

– Jeg tror jeg presterer det beste jeg vet, jeg tror ikke jeg vet best, sier han.

Slik så Hans Geelmuyden ut før kommunikasjonsbransjen tok han. Her er han som sjefredaktør i Morgenbladet i 1987.

Etter ha brukt fire tiår i norsk offentlighet har han altså overlatt styringen av selskapet sitt til noen andre. Det har kunnet skje før, for det har ikke manglet på beilere opp gjennom årene.

De har hatt fire oppkjøpstilbud. Hans Geelmuyden forteller at han har diskutert disse med partnerskapet fortløpende etter hvert som tilbudene har kommet. Han har og brukt ulike rådgivere, som den kjente Paul Holmes, som står bak PRovoke Media.

– Han sa ikke selg til et av de store internasjonale nettverkene, da vil dere miste særpreget, sier Geelmuyden og forteller at Holmes pekte på at alle de beste byråene over hele verden er uavhengige.

Men nå var det altså på tide å selge seg ned.

– Jeg er fagmann, jeg har hatt de pengene jeg trenger og vel så det. I'm not in it for the Money. Men når du passerer 60 må du forstå at du har ansvaret for 120–130 ansatte og du eier 95 prosent, da må du tenke på hvem som har noe å bidra med og kan utvikle dette videre etter at jeg selv gradvis trapper ned, sier han.

Og i september ble altså salget av 50,1 prosent offentlig.

Stolt og glad

Hans altså med i minst to år til i byrået.

– Du er ikke redd for å bli en sjuende far i huset da?

– Det vil jeg ikke være. Det må være veldig tydelig hvem som har lederskapet og at det følger eierskap er naturlig, sier han og legger til at han håper de nye eiere vil tilføre masse ny og god tenkning.

– Når du har bygget og ledet et byrå i 32 år har du sannsynligvis ikke mange nye triks i ermet, så jeg er glad og stolt over denne løsningen, sier han.

– Mener du at GK har behov for nye tanker nå?

– Det har jo alltid et firma, står du stille blir du skutt, sier han og leverer en av sine mange catchphrases.

Men før han tar løs på to av sine siste år i selskapet han har vært med på å bygge opp er det tid for å feire jul. I år skal de være hos hans kones familie.

– Vår datter kommer hjem fra jusstudier i Bergen, vi skal pynte tre sammen. på lillejulaften samler vi alle barn og barnebarn. Så skal vi være hos min kones familie julaften. Om det er skiføre på fjellet så skal vi opp på fjellhytta vår på Øktene ved Ål. Så reiser vi, om det er lov, til Tenerife for en ukes ferie på nyåret.

Powered by Labrador CMS