Kommunikasjonssjef Mari Hagerup og kommunikasjonssjef internkommunikasjon Ida Løfsgaard Kojedahl i Nortura.
Kommunikasjonssjef Mari Hagerup og kommunikasjonssjef internkommunikasjon Ida Løfsgaard Kojedahl i Nortura.

Slik jobbet kommunikasjonsteamet til Nortura etter dataangrepet

To tiltak ble svært viktige, forteller kommunikasjonssjefen.

Publisert

– Vi fikk raskt beskjed om angrepet, og kort tid etter ble det besluttet å fjerne internettilgangen på alle våre 31 lokasjoner for å sikre datasystemene, forteller Mari Hagerup til KOM24.

Hun er kommunikasjonssjef og styrte hovedsakelig eksternkommunikasjonen i tiden fra angrepet ble oppdaget, og forteller at de har en beredskapsorganisasjon som trer i kraft ved slike hendelser.

– Det ble selvsagt et enormt behov for kommunikasjon. Vi skulle nå ut til mange målgrupper på kort tid og måtte kommunisere med omverden på en sikker plattform.

Tok med seg forbrukerne til Messenger

Det var tirsdag 21. desember Nortura kunngjorde at de var utsatt for et dataangrep som førte til at de måtte stenge ned sine datasystemer. Det skjedde en uke før også Amedia ble rammet av et alvorlig dataangrep.

Det var to tiltak som ble svært viktige.

– Vi valgte å kommunisere via nettsiden vår for å daglig oppdatere de vi måtte ha kontakt med, fordi når internett forsvant hadde vi ikke lengre mulighet til å motta e-post. Meldingene vi la ut skulle nå både markedet, samarbeidspartnere og ikke minst bøndene som leverer til oss.

– Vi var inspirert av Hydro, og hvordan de opererte tilbake i 2019 da de ble utsatt for et løsepengevirusangrep.

Førstelinjetjenesten som er Forbrukersenteret, utvidet telefontiden og flyttet hovedkommunikasjonen over til Facebook Messenger.

– Det fungerte fint som midlertidig løsning, og gjorde at vi kunne holde dialog med forbrukere på alle virkedager.

Hagerup forteller at de har jobbet mye med beredskap og at de i fjor gjennomførte en øvelse med nettopp dataangrep som scenario.

– Øvelsen gjorde at vi raskere kunne iverksette tiltak for å nå ut til alle målgrupper og samarbeidspartnere. Vi fikk på svært kort tid utviklet en egen løsning til nettsiden, og fikk denne på plass før jul. Dette ble en viktig kanal for å kommunisere alt som måtte ut fra Nortura.

Sendte SMS-meldinger internt

Hovedansvaret til kommunikasjonssjef internkommunikasjon, Ida Løfsgaard Kojedahl, var å nå ut til om lag 6000 ansatte på kort tid. Det var derfor viktig med kombinasjon av flere virkemidler og repetisjon av budskap.

– Min første tanke var å finne en god, brukervennlig og effektiv måte å informere ansatte. For å komme kjapt ut med informasjon, ble SMS brukt. Før vi deretter etablerte en egen side på intranett der vi samlet både viktige regler, veiledninger, FAQ, statusoppdatering og kontaktpersoner. Vi fremhevet sakene på relevante fellesskap på Yammer for å route de ansatte videre inn på denne siden på intranett.

I tillegg ble også samtlige informasjonsskjermer brukt til korte meldinger og internkommunikasjon gjennom egne teamskanaler. Et annet viktig grep har vært å ha flere avsendere internt som forsterker viktigheten av budskapet. For å sikre en systematikk og en forutsigbarhet i hendelsen, bygger tiltakene på en kommunikasjonsplan som vi reviderte etter hvert i hendelsen.

– Det var også et viktig poeng å sikre at alle som hadde hatt juleferie, var oppdaterte på gjeldende regler.

Hun trekker fram én kanal som den viktigste for å nå raskt ut internt.

Den kjappeste er SMS, som dog egner seg best for korte, presise meldinger. Og for den daglige statusen ble det en kombinasjonen av Yammer og intranett for å informere og sikre et godt budskap. Det viktigste har vært å ha en brukervennlig og åpen internkommunikasjon, samt gode muligheter for å stille spørsmål.

3. januar gjenopptok selskapet driften ved hjelp av midlertidige løsninger for å ta igjen arbeidet som måtte utsettes i jula.

Hvem som står bak angrepet vet man ikke. Nortura har meldt angrepet til politiet.

Oslo politidistrikt får bistand fra Kripos i forbindelse med etterforskningen av dataangrepet.

– Vi får fortløpende bistand av Kripos, som igjen har dialog med Nasjonal sikkerhetsmyndighet. For øvrig er det naturlig at vi søker også annen bistand så langt vi har behov for det, sier politiadvokat ved Oslo politidistrikt Erik T. Hansen til Nationen.

Powered by Labrador CMS